Na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego należącej do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej wylądował samolot wczesnego ostrzegania i alarmowania Saab 340 AEW. Jest to druga jednostka dostarczona do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej przez szwedzki koncern, zgodnie z umową zawartą w 2023 roku.
Samolot, który wylądował na lotnisku 10 czerwca w godzinach popołudniowych, ma wzmocnić bezpieczeństwo polskiej przestrzeni powietrznej, szczególnie w zakresie ochrony Bałtyku, zapewniając zdolności w zakresie zdolności JISR (Joint Intelligence, Surveillance, Reconnaissance). Zapewnia decydentom i osobom podejmującym działania lepszą świadomość sytuacyjną warunków na ziemi, morzu i w powietrzu, ponadto też w przestrzeni kosmicznej i domenie cybernetycznej. Pozwala na lepszą współpracę centrów informacyjnych w zakresie współpracy, aby zbierać, analizować i udostępniać informacje. Stąd te zdolności wywiadowcze mają zapewnić polskim siłom zbrojnym możliwość szybkiego wykrywania zagrożeń oraz reagowania na nie.
Poprzedni samolot Saab 340 przybył do Polski na początku marca tego roku. Wiceminister w resorcie obrony Paweł Bejda podkreślił na portalu X (dawniej Twitter), że obie maszyny niedługo rozpoczną rozpoczną dyżury bojowe. Mają one stacjonować w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Jednostki te znajdą się w wyposażeniu Polskich Sił Powietrznych.
Mamy komplet! Dwa #Saab 340 #AEW na terenie Polski. Przyjęcie, szkolenie i wdrożenie do pracy bojowej – to ich najbliższa przyszłość.
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) June 11, 2024
Fot. kpt. mar. Marcin KOŁODZIEJSKI/BLMW pic.twitter.com/QheRcoHS35
Drugi samolot wczesnego ostrzegania ✈️@Saab 340 AEW wylądował w Polsce. Rozpoczynamy proces przyjęcia maszyny. W niedługim czasie oba samoloty rozpoczną dyżury bojowe na potrzeby Sił Zbrojnych RP.💪🇵🇱@AgencjaUzbr @Polska_Zbrojna @MON_GOV_PL @Defence24pl #WeAreNATO pic.twitter.com/G5EYYomKCm
— Paweł Bejda (@pawelbejda) June 11, 2024
Saab 340 AEW&C to szwedzki samolot ostrzegania i kontroli obszaru
powietrznego zbudowany na bazie pasażerskiej maszyny Saab 340. Jego
napęd stanowią dwa silniki turbośmigłowe General Electric CT7-9B.
Rozpiętość skrzydeł wynosi 21,44 metra, natomiast długość całej
jednostki to 20,57 metry. Powierzchnia nośna samolotu to 42 m2, a masa
własna to 10 300 kg. Może osiągnąć pułap 7 620 metrów wysokości, a
długość lotu wynosi ok. 6 godzin. SWraz z powiązanym sprzętem naziemnym,
zapewnia szczegółowy obraz sytuacji, który może być wykorzystywany do
zadań wojskowych i cywilnych, w tym nadzoru powietrznego i operacji
ratowniczych. Różne konfiguracje systemu Erieye AEW/AEW&C firmy Saab
zostały sprzedane do dziewięciu krajów, co czyni go jednym z
najczęściej używanych systemów nadzoru powietrznego na świecie.
Terminowa realizacja zamówienia jest wynikiem współpracy pomiędzy Saabem i polskimi siłami zbrojnymi oraz faktu, że szwedzki koncern posiada linię produkcyjną dla rozwiązań wczesnego ostrzegania. Obejmuje to dedykowany personel i wewnętrzną wiedzę specjalistyczną do przeprowadzania wszelkiego rodzaju testów i ocen niezbędnych do zatwierdzenia systemów. Zakup obu maszyn kosztował 60 mln dolarów (ok. 263,25 mln złotych).
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku
Rosyjski dron oberwał rybą. Kara za zadzieranie z ukraińskimi rybakami