W 1918 roku Polska odzyskała niepodległość po 123 latach zaborów. Rozpoczęło się dążenie do niezależności. Aby Polska stała się jednak w pełni suwerenna niezbędne były kluczowe decyzje gospodarcze, które pozwoliłyby uzyskać niezależność gospodarczą kraju.
Jak powiedział Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni, „Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom”. Po odzyskaniu dostępu do morza i symbolicznych zaślubinach Polski z morzem, które było oknem na świat kraju, potrzebny był jeszcze port morski.
W sprawozdaniu inżynier Tadeusz Wenda, który został wydelegowany na
Pomorze, by znaleźć najlepsze miejsce na przyszły polski port pisał:
"Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w
razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią
a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku" –
argumentował swój wybór choćby tym, że Gdynia ma korzystne warunki
hydrograficzne, jest osłonięta od wiatrów, a niedaleko znajduje się
stacja kolejowa.
23 września 1922 r. sejm podjął ustawę o budowie
portu w Gdyni. 29 kwietnia 1923 roku z udziałem prezydenta RP
Stanisława Wojciechowskiego i premiera Władysława Sikorskiego odbyło się
w Gdyni uroczyste otwarcie "Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska
dla Rybaków".
W ciągu kilku lat Port Gdynia został największym
portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod
względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam,
Genua, Neapol i Triest. Wraz z portem rosła także Gdynia, która z wioski
rybackiej zamieszkałej przez niewiele ponad 100 mieszkańców
przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób
(1939).
Stworzenie portu w Gdyni, a później stoczni stało się
kluczem do szybkiego rozwoju zarówno miasta jak i całej Polski. Z roku
na rok przeładowywanych było tu coraz więcej towarów. W krótkim czasie
gdyński port stał się konkurencyjny dla innych dużych bałtyckich portów.
Gospodarka państwa zaczęła opierać się w głównej mierze na handlu
morskim. Do 1938 roku aż 80 % eksportu i 65 % importu z polski kierowane
było drogą morską.
Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej.
Budowa
gdyńskiego portu, całkowicie sfinansowana z pieniędzy publicznych, była
ogromnym przedsięwzięciem, z którym nie mogła się równać żadna inna
inwestycja infrastrukturalna III RP.
Narodowa inwestycja, jaką
była ostatecznie budowa portu w Gdyni, spłaciła się już przed II wojną
światową, spełniając zarazem rolę katalizatora społecznej energii i
patriotyzmu. Dzięki Gdyni Polacy uwierzyli, że stać ich na realizację
najambitniejszych marzeń i wyzwań XX wieku.
Niepodległość jest
wartością najcenniejszą dla wszystkich narodów. To skarb przekazywany z
pokolenia na pokolenie. Wydarzenia z XIX w. doprowadziły do
niezależności i niepodległości państwa polskiego. 11 listopada Polska
odetchnęła z ulgą.
Historia zobowiązuje
Od prawie 100 lat
Port Gdynia jest morską bramą Polski i oknem na świat. Obecnie
realizowane inwestycje, takie jak Port Zewnętrzny, powiększająca obecnie
istniejący port o 151 ha, są kontynuacją wizjonerstwa twórców portu –
inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego, a kolejne ogromne
przedsięwzięcia budowane są z myślą o następnych pokoleniach.
Oto dzisiaj dzień czci i chwały! Jest on dniem wolności, bo rozpostarł skrzydła Orzeł Biały nie tylko nad ziemiami polskimi, ale i nad morzem polskim. Naród czuje, że go już nie dusi hydra, która dotychczas okręcała mu szyję i piersi. Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje. Żeglarz polski będzie mógł dzisiaj wszędzie dotrzeć pod znakiem Białego Orła, cały świat stoi mu otworem. Gen. Józef Haller
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”