DP World, wiodący dostawca inteligentnych systemów logistycznych zaprezentował swój najnowsze projekty, które mogą zostać zastosowane w logistyce ładunków chemicznych. Prezentacja odbyła się w czasie 13. konferencji Gulf Petrochemicals and Chemicals Association (GPCA) Supply Chain Conference.
DP World ZEA jest kluczowym graczem w sektorze petrochemicznym Zjednoczonych Emiratów Arabskich i GGC poprzez swoje flagowe aktywa w porcie Jebel Ali. Port jest największym sztucznym portem na świecie. Został on zbudowany pod koniec lat 70-tych. Jest jednym z największych obszarów przemysłowych Bliskiego Wschodu, usytuowanych wokół portu w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Corocznie w porcie obsługiwanych jest około 9 tys. statków.
Centrum petrochemiczne ZEA
Centrum petrochemiczne DP World ZEA o wartości szacowanej na 21,4 miliarda AED zapewnia około 60% całkowitej wartości obrotów handlowych Dubaju w sektorze petrochemicznym. W Jebel Ali Free Zone (Jafza) działa 4100 klientów korzystających z portu. Tu swoje siedziby ma 565 firm z sektora petrochemicznego – podaje DP World.
Port Jebel Ali to centrum działania liczących się globalnych firm petrochemicznych obsługujących rynki Subkontynentu Indyjskiego, Afryki i Bliskiego Wschodu. Port jest beneficjentem tego, że Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) posiadają siódme co do wielkości zidentyfikowane rezerwy ropy naftowej i gazu ziemnego na świecie.
Zjednoczone Emiraty Arabskie produkują średnio 3 miliony baryłek ropy naftowej dziennie. Rezerwy ropy naftowej ZEA oszacowano na 100 miliardów baryłek. Około 30% PKB kraju bazuje bezpośrednio na wydobyciu i przetwórstwie ropy i gazu. Stanowi to prawie 13% wartości całego eksportu. Zyski i tantiemy z przemysłu naftowego stanowią zdecydowaną większość dochodów rządu ZEA.
Operacja 300 mld
– Sektor petrochemiczny jest integralnym filarem „Operacji 300 mld”, strategii przemysłowej Zjednoczonych Emiratów Arabskich, której celem jest zwiększenie PKB ze 133 mld AED do 300 AED miliardów do 2031 r. – mówił Abdulla Bin Damithan, dyrektor handlowy i dyrektor zarządzający, DP World — region Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Jafza.
Podkreślił on, że 95% wszystkich wytwarzanych towarów opiera się na produktach petrochemicznych. Dlatego sektor ten ma zasadnicze znaczenie dla światowej gospodarki.
– Tak więc pomimo kryzysu w 2020 r. i opóźnionego ożywienia gospodarczego sektor jest przygotowany na znaczny wzrost w nadchodzących dziesięcioleciach – stwierdził Abdulla Bin Damithan.
Petrochemiczne innowacje
W Zjednoczonych Emiratach Arabskich intensywnie inwestuje się w innowacje związane z rozwojem przemysłu petrochemicznego.
– Już odnotowuje ulepszenia, które zostaną utrzymane dzięki nowej zdolności produkcyjnej polipropylenu, co już wpłynęło na wzrost produkcji w 2022 roku. Wydarzenia takie jak GPCA dają nam możliwość przyciągnięcia lokalnych i międzynarodowych firm, przyspieszając nasz wzrost jako wiodący ośrodek petrochemiczny regionu – podkreślił Abdulla Bin Damithan.
Dzięki rozbudowanej infrastrukturze do obsługi kontenerów Jebel Ali Port obsługuje 65% eksportu polimerów GCC i 33% eksportu produktów petrochemicznych – informuje agencja prasowa Emiratów WAM.
Terminale, zbiorniki i magazyny
Port dysponuje 2 mln m2 dedykowanej zdolności przeładunkowej płynnych chemikaliów, na którą składa się 11 nabrzeży i zbiorników o pojemności ponad milion m3 do przechowywania płynnych towarów luzem.
Kompleksowe rozwiązania DP World UAE obejmują również terminale ze zbiornikami i magazyny, specjalistyczne powierzchnie magazynowe do pakowanych smarów, paliw i chemii przemysłowej, magazyny zbiorników ISO oraz magazyny towarów niebezpiecznych.
Na obszarze 3,9 mln m2 portu Jafza działa kilka kluczowych firm petrochemicznych, w tym DOW, BASF, Total i Gulf Petrochem. Wolna strefa ekonomiczna umożliwia specjalistyczne usługi – obsługę importu luzem i w kontenerach.
Zapewnia również 235 tys. m3 pojemności magazynowej. Jej zwiększone możliwości zapewniły mu status bazy dla niektórych z największych dystrybutorów chemii na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Terminal 40 tys. m3
Projekt o wartości 150 mln AED (40 mln USD) posłuży jako kluczowy obiekt, który zapewni zwiększenie eksportu. Ma umożliwić handel wyrobami petrochemicznymi między producentami a użytkownikami końcowymi działających na Bliskim Wschodzie. Uzupełni on odczuwany dotkliwy niedobór tego typu obiektów magazynowych w porcie Jebel Ali. Wielkość globalnego rynku petrochemicznego szacuje się na około 480 mld dol., a jego roczny wzrost na około 5%.
- Będzie to najnowocześniejszy specjalistyczny terminal do przechowywania wyrobów petrochemicznych luzem – podkreśla DP World. Będzie oferował całkowitą pojemność około 40 tys. m3, z czego 35 tys. m3 przestrzeni będzie w zbiornikach do przechowywania materiałów luzem, a około 5 tys. m3 w zbiornikach i beczkach ISO.
Obiekt będzie w pełni zintegrowanym centrum dystrybucyjnym pod klucz, zdolnym do obsługi importu i dużych ilości chemikaliów w opakowaniach.
Terminal z poślizgiem
Terminal jest przeznaczony do przechowywania łatwopalnych chemikaliów, do klasy NFPA 1B. W zbiornikach z płaszczem azotowym można przechowywać ponad 100 chemikaliów klasy 3 według klasyfikacji UN lub chemikaliów innych niż niebezpieczne.
Terminal powinien zapewnić 400 mln USD przychodów w ciągu najbliższych 7 lat i zapewnić zatrudnienie dla ponad 100 pracowników.
Projektowanie, inżynierię i zarządzanie projektem powierzono Matt MacDonald. Terminal miał być oddany do końca pierwszej połowy br. Ale DP World nie poinformował jeszcze o jego oddaniu do użytku.
Operatorem będzie AquaChemie Middle East. To wiodąca firma zajmująca się sprzedażą i usługami chemicznymi. Jest częścią grupy AquaChemie z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
33 mld AED przychodów w 2021
Posiadania takiego portu oraz aktywność na wielu innych rynkach sprawiły, że DP World w 2021 r. odnotował wzrost przychodów o 26% do 33 mld AED rocznie.
- Wzrost przychodów był wynikiem przejęć i nowych koncesji, w tym w Angoli - powiedział operator portu Jafza w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zysk DP World przed odliczeniem odsetek, podatków, deprecjacji i amortyzacji wzrósł w ciągu roku o 15,3%, osiągając 12 mld AED.
To wynik tego, że pomimo globalnych zakłóceń w łańcuchu dostaw Terminale DP World nadal działały z wysoką produktywnością.
Firma rozwija się dzięki partnerstwu skierowane na rynki o wysokim tempie wzrostu. Rozwój DP World oparto o długoterminowe relacje z właścicielami ładunków – wyjaśnił dyrektor generalny, Sultan Ahmed Bin Sulayem i podkreślił: Oczekujemy, że nasz portfel będzie nadal zapewniał wzrost.
– Zdajemy sobie sprawę, że niepewność geopolityczna, pandemia Covid-19, ciągłe zakłócenia łańcucha dostaw i rosnąca inflacja mogą utrudnić globalne ożywienie gospodarcze – zaznaczył dyrektor generalny DP World prognozując rozwój sytuacji w 2022 r.
Zdjęcia: WAM, DP World, GPCA Supply Chain Conference
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim