Ekspansja międzynarodowa stanowi naturalny etap rozwoju firmy. Barierą, która powstrzymuje wielu przedsiębiorców przed podjęciem decyzji o wejściu na nowy rynek, są finanse. Do końca listopada firmy z branży stoczniowej mogą uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na realizację swoich planów podboju nowych rynków. Na co można przeznaczyć takie środki i gdzie złożyć wniosek?
Głównym wyzwaniem, które powstrzymuje wielu przedsiębiorców przed ekspansją międzynarodową, jest dostępność środków na realizację tego rodzaju planów. Jednak na ambitnych właścicieli firm czekają różnorakie programy wsparcia ze środków krajowych oraz unijnych, dzięki którym można sfinansować całość lub część nakładów inwestycyjnych. Gdzie je znaleźć?
- Polska Agencja Rozwoju Przemysłu czy Polska Agencja Inwestycji i Handlu, regularnie organizują konkursy dla biznesu, w których wnioskodawcy mogą uzyskać dotację, dofinansowanie lub preferencyjną pożyczkę na realizację działań związanych z ekspansją międzynarodową – mówi Beata Harnik, Manager w J. Dauman Poland – Świetnym przykładem jest program realizowany obecnie przez PARP, który odpowiada na jedną z największych trudności w procesie ekspansji: jak sprawić, by miejscowi konsumenci, odbiorcy usług czy produktu, usłyszeli o naszej marce. W tym konkretnym programie można uzyskać zwrot części kosztów poniesionych na realizację działań marketingowych, które są bardzo szeroko i elastycznie definiowane!
„Promocja marki innowacyjnych MŚP” to projekt prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przemysłu. Pozwala on na pokrycie kosztów związanych z promocją na nowym rynku. Maksymalna wysokość dotacji wynosi do 50% kosztów planowanych działań. Z programu mogą skorzystać polskie małe i średnie firmy. Wśród wyróżnionych sektorów znalazła się m.in. branża stoczniowa. Łącznie rozdysponowane zostanie 155 mln złotych.
Aby uzyskać finansowanie, konieczne jest przesłanie zgłoszenia wraz z wypełnionym wnioskiem do PARP do dnia 30.11. Ze względu na czas pozostały do zamknięcia naboru warto skonsultować wniosek oraz przygotowaną dokumentację z zewnętrznym ekspertem. Dodatkowa weryfikacja ograniczy ryzyko odrzucenia aplikacji przez PARP.
Fot. Depositphotos
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy