Ciekawy statek spodziewany w Szczecinie. W najbliższy poniedziałek przy nabrzeżu Bułgarskim zacumuje Apache II - 140-metrowa jednostka przeznaczona do układania rurociągów podmorskich niewielkich średnic.
Wszystko wskazuje na to, że statek pozostanie w Szczecinie na dłużej. Armator jednostki, TechnipFMC ogłosił bowiem niedawno, że planuje "odstawić na sznurek" dwie swoje jednostki, w tym właśnie Apache II. Co więcej, ma być to tzw. cold stacking, czyli wycofanie z eksploatacji z jednoczesnym wyłączeniem działających normalnie na statku systemów, co w praktyce oznacza odstawienie statku na dłuższy czas.
Odstawienie jednostki może być powiązane z kryzysem na rynku offshore będącym konsekwencją pandemii koronawirusa.
Z raportu Rystad wynika, iż działające na tym rynku 20% europejskich średnich i małych firm może zbankrutować. Obecny kryzys gospodarczy spodowodowany COVID-19 będzie najdotkliwszym w historii dla firm z branży offshore, pomimo niedawnej stabilnej sytuacji globalnej gospodarczej. Szacuje się, że sytuacja ma wrócić do normy dopiero po 2024 roku. Największe straty finansowe o wartości około 4,5 miliarda dolarów poniosą przedsiębiorstwa norweskie i brytyjskie głównie w segmencie MMO i usług wiertniczych na platformach. W grupie podwyższonego ryzyka niewypłacalności znajduje się blisko 1000 przedsiębiorstw. Rystad Energy szacuje, że z tym problemem może zetknąć się nawet 20% firm na rynku. Co więcej epidemia COVID-19 uderzy mocno w rynek offshore na kontynencie i ograniczy zakupy oraz dostawy o łącznej wartości ok. 5 miliarda dolarów.
Pandemia wpłynęła na cały przemysł naftowy i gazowy, tym samym odgrywając znaczącą rolę w ostatnim załamaniu cen ropy naftowej na giełdach co w połączeniu z niestabilnymi rynkami doprowadziło do przesunięcia wielu projektów w czasie i skutkuje załamaniem rynku pracy w tym sektorze.
Apache II, który w poniedziałek zacumuje w Szczecinie ma 137,50 m długości i 27 m szerokości. Jednostka została przebudowanya do obecnej funkcji w 2010 roku w stoczni Technip w fińskim Mantyluoto, a zbudowana rok wcześniej w stoczni Metalships & Docks, S.A. w Vigo w Hiszpanii
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej