• <

Do Portu Wojennego Świnoujście wszedł szwedzki okręt HSwMS Belos

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Do Portu Wojennego Świnoujście wszedł szwedzki okręt HSwMS Belos

Partnerzy portalu

Fot. MW Szwecji

Z wizytą roboczą w Polsce pojawił się 1 grudnia okręt ratowniczy Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen), przeznaczony do wspierania działań okrętów podwodnych. Wizyta zbiega się z rozpoczęciem tego samego dnia misji Połączonych Sił Ekspedycyjnych (Joint Expeditionary Force, JEF) w zakresie ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej.

Kilkudniowy pobyt w Świnoujściu będzie wykorzystany do uzupełnienia zapasów na okręcie oraz odpoczynku załogi. HSwMS Belos (A214) znajduje się w służbie od 1992 roku, a jego głównym przeznaczeniem jest gotowość do ratowania załóg okrętów podwodnych. Z tego powodu jest to jednostka wyposażona w nowoczesny sprzęt do działań pod wodą, co regularnie wykorzystuje. Pod koniec października została wysłana do oglądu uszkodzeń, jak i sprawdzenia ogólnego stanu kabli przesyłowych, po tym jak doszło do incydentu z naruszeniem łączącego Szwecję z Estonią. Wpisywało się to w ciąg kontrowersyjnych działań, o które oskarżano Rosję od czasu uszkodzenia gazociągu Balticcconnector, łączącego Finlandię i Estonię, leżącego w Zatoce Fińskiej.

Szwedzki okręt ma 14,9 metra długości i 6150 ton wyporności, co czyni go obecnie jednym z największych, jakim dysponują morskie siły zbrojne tego państwa. Jego załoga liczy 40 osób, przy czym 30 stanowi stała, natomiast pozostałe 10 to żołnierze zasadniczej służby wojskowej. W trakcie swoich działań wykorzystuje dwa pędniki azymutalne oraz system dynamicznego pozycjonowania (Dynamic Position, DP), dzięki czemu bez zakotwiczenia może utrzymywać się na wodzie w tym samym miejscu i w razie potrzeby zmienić kąt pozycji bez przemieszczania się. W swoim wyposażeniu posiada bezzałogowe pojazdy (ROV), sprzęt oceanograficzny, dźwigi, komorę dekompresyjną, specjalistyczne wyposażenie dla nurków oraz zaplecze medyczne. Wykorzystuje też systemy sonarowe przymocowane do kadłuba, które może używać do wyszukiwania okrętów podwodnych oraz innych obiektów, znajdujących się pod wodą, w tym infrastruktury oraz przedmiotów niebezpiecznych.

Okręt bierze w ważnych dla "podwodników" ćwiczeniach w zakresie ewakuacji załogi z zagrożonego okrętu podwodnego, wykonując też ważne zadania w zakresie bezpieczeństwa morskiego. Oględziny kabla przesyłowego były przykładem kluczowych zdolności HSwMS Belos, co też dowodzi wielozadaniowości tego rodzaju okrętów, które obok zadań ratowniczych mogą wykonywać też zadania dozorowe, poszukiwawcze i zwiadowcze.

Szwecja dąży do wzmocnienia swojej pozycji na Bałtyku, modernizując swoje siły morskie oraz współpracując z innymi państwami regionu. Po inwazji Rosji na Ukrainę zgłosiła wraz z Finlandią swój akces do struktur NATO, co było długo w praktyce wetowane przez Turcję oraz Węgry (drugie z tych państw wciąż nie zatwierdziło akcesu Szwecji, co jest wymagane). Od 2017 roku jest członkiem JEF, a w ramach zadań patrolowych od 1-15 wraz z resztą zespołu pod egidą Wielkiej Brytanii działają dwie małe korwety rakietowe typu Visby.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.