• <

Do Portu Gdańsk przypłynęły nowe dźwigi dla Speed

gm

23.07.2024 21:48
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Do Portu Gdańsk przypłynęły nowe dźwigi dla Speed

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

W niedzielę w Porcie Gdańsk pojawił się dobry znajomy – przystosowany do transportu ładunków ponadgabarytowych statek Meri. Tym razem na jego pokładzie znalazły się dwa dźwigi przeładunkowe dla jednego z operatorów terminali w Gdańsku – firmy Speed.

Meri zawinął do Portu Gdańsk w niedzielę, wczesnym rankiem. Statek rzucił cumy na Nabrzeżu Szczecińskim. Na jego pokładzie dwa czerwone dźwigi Mantsinen 120 M. Maszyny te są w pełni mobilne dzięki podwoziu kołowemu, a każda z nich waży ok. 140 ton. Ich odbiorcą w Polsce jest firma Speed – operator Terminala Masowego Speed Gdańsk oraz Terminala Masowego Speed Gdynia. Maszyny będą pracować w Gdańsku. Ich zakup w rozmowie z Gospodarką Morską podczas zeszłorocznych targów Baltexpo zapowiadał prezes Speed, Paweł Zastawny.

Fot. GospodarkaMorska.pl

 
– Prowadzimy proces zakupu dwóch dużych dźwigów hydraulicznych, które pozwolą nam na przeładunek statków z zanurzeniem 11,5 metra. To będzie kolejna inwestycja rzędu 8 milionów euro – powiedział prezes. – Naszym celem jest przeładunek 3,5 miliona ton w Gdańsku. W tej chwili przeładowujemy około miliona sześciuset tysięcy ton w ciągu roku, czyli chcemy praktycznie podwoić tę ilość. I na pewno możliwość obsługi dużych statków typu Handymax pozwoli nam na osiągnięcie tego wolumenu. Zawsze staramy się obsługiwać statki z jak największą prędkością, z jak największą ratą, tak żeby nie blokować nabrzeża, tylko żeby maksymalizować jego wykorzystanie. Stąd duże dźwigi hydrauliczne, które zdecydowanie zwiększają ratę przeładunkową – mówił Zastawny.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Statek Meri, na którym dźwigi przypłynęły do Polski, to jednostka dobrze w Gdańsku znana. Często realizuje dostawy ładunków ponadgabarytowych, m.in. nowego sprzętu portowego, na potrzeby różnych zleceniodawców z Polski, w tym operatorów portowych, jak choćby Port Gdański Eksploatacja. W jego CV znajduje się także m.in. transport bloków statków wycieczkowych budowanych stoczni Marine Projects, dźwigów STS czy modułów platformy wypływających z Energomontażu. Meri pływa pod flagą Finlandii, mierzy 105 metrów, a jej tonaż brutto wynosi 3360. Jest własnością i w zarządzie fińskiej spółki Meriaura OY, która posiada także podobną, choć nieco starszą i mniejszą jednostkę Aura (Meri tuż po przekazaniu do eksploatacji w 2012 roku nosiła nazwę Aura II, zmieniono ją po zaledwie miesiącu).

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.