W gdańskim porcie pojawił się statek MSC Ivana (IMO 9398371). Jego "wizyta" odbywa się w ramach serwisu SWAN, łączącego porty chińskie z europejskimi.
Wraz z tą wizytą Gdańsk dołącza do Gdyni w ramach systemu linii żeglugowych łączących Chiny z Europą. W ramach tej usługi statek włosko-szwajcarskiego giganta żeglugowego MSC, MSC Kure, zawinął 22 sierpnia ub.r. po raz pierwszy do terminalu kontenerowego Baltic Containter Terminal (BCT) w Porcie Gdynia.
Pojawienie się w gdańskim terminalu MSC Ivana w ramach Swan odbywa się niedługo po tym, jak inny gigant branży morskiej, Maersk, ogłosił, że od 2025 roku nie będzie pływał do do niego w ramach likwidowanej linii AE10, obsługującej połączenia z portami z Dalekiego Wschodu. W ten sposób MSC pojawia się jako swoiste zapełnienie tej luki, który oferuje transport towarów bez potrzeby ich rozładunku i załadunku w jednym z zachodnioeuropejskich punktów.
Wiekopomna chwila!
— Stażysta Żołądź (@MrMireaux) February 18, 2024
Po raz pierwszy do Gdańska wchodzi kontenerowiec MSC w ramach samodzielnego serwisu SWAN.
Na żywo, teraz, tu:https://t.co/XIfQpIvVaN pic.twitter.com/1j9IzAscfM
MSC Ivana rozpoczął działalność od 2008 roku. Ma 364 metry długości, 46 metrów szerokości. Jego nośność wynosi 138377 DWT, a wyporność 131771 GT. Pływa pod banderą Panamy.
Pierwszy rejs statku MSC w ramach usługi SWAN rozpoczął się 9 czerwca ub.r. Jej celem jest łączyć linie transportowe między chińskimi portami a tymi zlokalizowanymi w krajach Beneluksu, Gdyni, Gdańsku i Kłajpedzie. Jest to odtąd samodzielna usługa w ramach MSC, która ma zapewnić jeden z najszybszych czasów tranzytu między portami na tej trasie. SWAN ma w tym przypadku być też pierwszą usługą oferującą bezpośrednie połączenia z Azji do Gdyni i Kłajpedy. Określa tu, że "Gdynia to ugruntowana i elastyczna opcja jako polski port kontenerowy. Będzie utrzymywał takie same warunki jak Gdańsk"
Usługa wykorzysta także sieć logistyczną w Arabii Saudyjskiej, łączącą Europę Północną i Azję z Zatoką Perską, zawijając do King Abdullah Port w kierunku wschodnim.
Trasa, jaką pokonują statki, przechodzi przez porty Qingdao – Ningbo – Yantian – Tanjung Pelepas – Antwerpia – Gdynia – Gdańsk – Kłajpeda – King Abdullah Port – Singapur – Qingdao
Fot. Port Gdynia
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej