Na rynku pojawiło się nowe urządzenie do badania dna, które wprowadził Kongsberg Discovery. Norweska firma specjalizuje się w rozwoju podwodnej robotyki i technologii czujników. Lżejsze urządzenie EM 2042 MBES spotkało się z bardzo pozytywną reakcją hydrografów na konferencji FEMME w Edynburgu.
W czasie konferencji związanych z instalacją morskich farm wiatrowych wielokrotnie podkreśla się konieczność pozyskania dokładnych danych o dnie morza, gdzie będą montowane fundamenty tych wielkich konstrukcji. W czasie konferencji inauguracyjnej MUNIMAP w Instytucie Oceanologii PAN również zwracano uwagę na konieczność dokładnego określania miejsca zrzutu bojowych środków chemicznych i położenia zagubionej amunicji i okrętów wraków z amunicją na pokładzie.
Budowa portów, falochronów, nabrzeży, podwodnych rurociągów, morskich farm wiatrowych, połączeń kablowych wymaga dokładnego zbadania i opracowania mapy dna. Dzięki lekkiej, solidnej konstrukcji i łatwości montażu EM 2042 umożliwia gromadzenie danych o dnie morskim nawet na odległych akwenach i w szczególnie wymagających środowiskach.
Urządzenie zaprojektowano tak, że można szybko przystosować je do działań gdy pojawią się warunki do pracy. Kongsberg podkreśla, że „jego wyjątkowa elastyczność rozszerza operacyjne działanie w oknach pogodowych, zapewniając jednocześnie wysokiej jakości dane klientom pragnącym poznać, chronić i eksplorować dno oceanu”.
MBES firmy Kongsberg, EM 2042 został zaprojektowany tak, aby uprościć zróżnicowane wyzwania stojące przed klientami. Chodzi o ciągłą rozbudowę i modernizację infrastruktury, w tym morskich farm wiatrowych i kabli podmorskich.
Mapowanie dna morskiego, zwłaszcza na obszarach odległych, często musi być przeprowadzane w trudnych warunkach pogodowych i przy wąskich oknach operacyjnych. W tych trudnych warunkach uzyskanie niezakłóconych i dokładnych danych już przy pierwszych próbach może być trudne. Istnieje również ciągłe ryzyko uszkodzenia drogiego sprzętu.
- EM 2042 jest o 60% lżejszy od swojego poprzednika EM 2040. Został zaprojektowany tak, aby zapewnić łatwą konfigurację i uruchomienie na statkach różnej wielkości, w tym na bezzałogowych pojazdach nawodnych (USV). Pozwala na łatwiejszą obsługę w niesprzyjających warunkach przy mniejszym zużyciu energii. Już otrzymujemy świetne opinie od klientów – mówi Stene Førsund, wiceprezes Kongsberg Discovery.
Urządzenie można łatwo zamontować w kadłubie statku lub na burcie za pomocą niestandardowego uchwytu firmy Kongsberg Discovery. Łączność zapewnia się tylko przy użyciu jednego kabla łączącego urządzenie z komputerem. Układ został tak zaprojektowany, aby skrócić czas i koszty naprawy w przypadku jakichkolwiek uszkodzeń podczas operacji badawczych.
- Używamy echosondy EM 2042 od stycznia 2024 r. Rozmiar i waga całego systemu pozwalają nam na użycie EM 2042 w całej naszej flocie, łącznie z małymi platformami, takimi jak łodzie robocze i pojazdy USV. Połączenie jednego dostawcy echosond i pozycjonowania umożliwia nam wykorzystanie synergii – informuje Anders Wikmar, kierownik ds. badań i technicznych w Göteborgu, ekspert ds. badań morskich Clinton Marine.
Clinton Marine Survey prowadziło m.in. badania geofizyczne dla projektu morskiej farmy wiatrowej planowanego u wybrzeży Szwecji na zlecenie OX2. Statek „Northern Storm” prowadził badania w ramach projektu Galatea-Galene, który ma powstać w cieśninie Kattegat, około 25 km od brzegu. Farma będzie usytuowana na akwenach w pobliżu miast Varberg i Falkenberg. Badaniami objęto obszar około 370 km2, obejmujący zarówno teren farmy wiatrowej, jak i planowane korytarze kablowe prowadzące po dnie morza do brzegu.
EM 2042 może być przydatne w pracach związanych budową farm wiatrowych w polskiej strefie ekonomicznej. Wyróżnia się bowiem w pozyskiwaniu „czystych” danych, dużą gęstością i rozdzielczością dzięki nowemu poziomowi sterowania wiązką. Kongsberg podkreśla, że „Jest to kluczowy czynnik umożliwiający bezpieczniejsze i mądrzejsze podejmowanie decyzji oraz przewagę konkurencyjną dla wymagających klientów”.
EM 2042 zawiera również wbudowaną, niewymagającą licencji eksportowych technologię czujników ruchu Kongsberg Seapath™. To zapewnia wieloczęstotliwościowe rozproszenie wsteczne i prawdziwą stabilizację wszystkich osi w czasie rzeczywistym.
- Naprawdę doceniamy prostotę kompletnej konfiguracji, obejmującej mini-MRU [jednostkę odniesienia ruchu] zamontowaną i wstępnie wyrównaną wewnątrz głowicy sonaru oraz ścisłą integrację z Seapath – podkreśla Wikmar i dodaje: „Bardzo cenimy bliską współpracę z firmą Kongsberg Discovery przy pracy nad nową generacją echosond i nie możemy się doczekać unikalnego zestawu funkcji, takich jak poczwórny przegląd i przewidywalne nachylenie. Pozwoli nam to przesuwać granice w prowadzeniu badań, więc przyszłość jest jasna.”
Niedawno Kongsberg Discovery rozpoczęła szeroko zakrojony program prób morskich ze swoim nowym, autonomicznym pojazdem podwodnym dalekiego zasięgu (AUV) – HUGIN Endurance.
HUGIN Endurance został wprowadzony na rynek w 2021 roku. Jest największym z grupy pojazdów AUV HUGIN. Ma około 11 metrów długości, średnicę 1,2 metra i waży około 8 tys. kg. Może osiągać głębokość znamionową 6tys. metrów. Zaprojektowano go tak, aby umożliwiał niezależne, wielozadaniowe operacje na dystansie około 1200 mil morskich.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024