• <

Dłuższe transporty ładunków masowych. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 20-24/2024)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dłuższe transporty ładunków masowych. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 20-24/2024)

Partnerzy portalu

Ilość ropy naftowej i produktów naftowych przepływających wokół Przylądka Dobrej Nadziei, położonego na południowym krańcu Afryki, wzrosła o prawie 50% w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. w porównaniu ze średnią w 2023 r., ponieważ statki handlowe ominęły wąskie gardła na Bliskim Wschodzie. Podobnie jest w żegludze suchej masowej. Ataki bojowników Houthi z Jemenu pod koniec 2023 r. skłoniły wielu operatorów statków handlowych do poszukiwania alternatyw dla Cieśniny Bab el-Mandeb i Morza Czerwonego, czyli dróg wodnych u wybrzeży Jemenu.

O istotnych wydarzeniach ostatnich tygodni w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.

Rynek przewozów masowych


Główny indeks frachtu morskiego giełdy Baltic Exchange, który śledzi stawki dla statków przewożących suche towary masowe odnotowywał wzrosty stawek dla większych segmentów tego typu statków. Średnie wzrosty notowano na poziomach od około 0.5 % do kilku procent.

Średnie dzienne zarobki statków capesize, które zazwyczaj przewożą średnio 150 000 ton ładunków, takich jak ruda żelaza i węgiel, wzrosły do około 24 867 dolarów. Jednakże ogólne wzrosty dla tego sektora oscylowały od lilku do nawet kilkudziesięciu procent w zależności od szlaku.  Kontrakty terminowe na rudę żelaza również wzrastały, czemu sprzyjały złagodzenie obaw o perspektywy popytu w Chinach i umocnienie się oczekiwań na obniżkę stóp procentowych przez Rezerwę Federalną USA we wrześniu. 

Z kolei indeks panamax wzrósł nieznacznie do około 1750 punktów. Drobne wzrosty przerwały trzytygodniowe spadki. Analitycy określili ten segment w ostatnim czasie jako stabilny. Średnie dzienne zarobki statków panamax, które zwykle przewożą około 60 000–70 000 ton ładunku węgla lub zboża, wzrosły do około 15 – 16 tysiecy USD. Wśród mniejszych statków indeks supramax spadł do 1254 punktów, osiągając najniższy poziom od 28 lutego. 

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, Źródło: The Baltic Exchange


Rynek przewozów ropy i jej produktów


Ostatnie tygodnie i miesiące to raczej dobry okres dla zbiornikowców. Oczekuje się, że tendencja ta utrzyma się w 2025 r., przy czym przewidywany jest jedynie umiarkowany wzrost ze względu na słabą koniunkturę w gospodarce światowej i coraz szybsze wdrażanie technologii czystej energii. Ta pogłębiająca się przepaść między podażą a popytem znajduje odzwierciedlenie w rosnących zapasach ropy. Nadpodaż zmniejsza marże rafinerii, szczególnie w Azji, gdzie osiągnęły one najniższe poziomy od trzech lat i balansują na krawędzi cięć. Ceny ropy Brent odzwierciedlają ten rosnący niepokój. Od maja spadły o ponad 10 dolarów za baryłkę, a dalszy spadek nastąpił po decyzji OPEC+ o stopniowym zwiększaniu produkcji. To posunięcie OPEC+ spotkało się z pesymizmem handlowców, którzy obawiają się potencjalnego nadmiaru ropy. Ogólnie rzecz biorąc oczekuje się, że rynek tankowców pozostanie w dobrej kondycji nie tylko w perspektywie krótko- i średnioterminowej, ale także najprawdopodobniej w dłuższej perspektywie, tj. nawet po roku 2030.

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.