X-Press Feeders wraz Zarządem Portu Singapur i PSA Singapore osiągnęli dziś historyczny kamień milowy w kierunku zrównoważonej żeglugi wraz z pomyślnym zatankowaniem pierwszego, dwupaliwowego statku napędzanego metanolem. W ten sposób to niewielkie państwo, posiadające istotną pozycję jako port morski i centrum biznesowe ma stać się ważnym graczem na rynku promowania i wdrażania paliw odnawialnych w branży transportowej oraz globalnym przemyśle morskim.
Należący do X-Press Feeders kontenerowiec został zbudowany w Chinach, w stoczni New Yangzijiang i wyposażony silnik dwupaliwowy MAN 5S50ME zaprojektowany w Niemczech, który ma oferować elastyczność działania na zielonym metanolu. Statek odbył swój dziewiczy rejs z Szanghaju do Rotterdamu, z kluczowym przystankiem w Singapurze, gdzie właściciel wraz z zarządem portu i PSA współpracowały, aby zatankować statek podczas przeładunku statku jak i zatankowania go zielonym paliwem.
- Ten kamień milowy stanowi znaczący krok naprzód dla X-Press Feeders i globalnego przemysłu morskiego. Jesteśmy dumni, że możemy być liderem w opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które drastycznie zmniejszą wpływ branży żeglugi morskiej na środowisko. Dzięki pionierskiemu wykorzystaniu statków dwupaliwowych podejmujemy dziś znaczące kroki w celu osiągnięcia celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) - powiedział Francis Goh, dyrektor operacyjny X-Press Feeders.
Statek odegra kluczową rolę w ustanowieniu w III kwartale 2024 roku nowych ekologicznych tras X-Press Feeders, Green Baltic X-Press (GBX) i Green Finland X-Press (GFX). Będzie to pierwsza trasa żeglugowa w Europie zasilana zielonym metanolem. W połowie tego miesiąca przewoźnik otrzymał pierwszy z 14 zamówionych statków zasilanych dwupaliwowo.
Trasy X-Press Feeders zasilane zielonym metanolem będą koncentrować się w portach Rotterdam i Antwerpia-Brugia, gdzie linia żeglugowa ma podpisaną umowę z OCI Global, wiodącym na świecie producentem zielonego metanolu, na dostawę zielonego paliwa dla swoich statków dwupaliwowych. Zielony metanol OCI HyFuel posiada certyfikat ISCC EU (International Sustainability and Carbon Certification) i redukuje emisję gazów cieplarnianych o 65%. Znany jest również jako bio-metanol, paliwo to jest odnawialnym źródłem energii wytwarzanym z rozkładu materii organicznej, pochodzącej z recyklingowanych odpadów biologicznych.
Statki tego armatora będą poruszać się po następujących trasach:
Green Baltic X-Press (GBX): Rotterdam > Antwerpia-Brugia > Kłajpeda > Ryga > Rotterdam.
Green Finland X-Press (GFX): Rotterdam > Antwerpia-Brugia > Helsinki > Tallin > HaminaKotka > Rotterdam
Coraz więcej firm inwestuje w statki napędzane metanolem, odchodząc od konwencjonalnych paliw. W październiku ub. r. w terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia pojawił się statek Laura Maersk, pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany tym ekologicznym paliwem, obecnie prowadzący regularną żeglugę na Bałtyku. Kilka miesięcy później do użytku wszedł większy Ana Maersk, który w kwietniu w mieszczącym się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET) przeprowadził swoją pierwszą operację bunkrowania.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”