Wojewoda Pomorski podjął decyzję, która ma kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury morskiej w Polsce. Na podstawie przepisów ustawy o inwestycjach w zakresie portów zewnętrznych, Wojewoda zatwierdził lokalizację strategicznego projektu Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia.
Decyzja dotyczy budowy portu zewnętrznego wraz z komunikacyjnym układem drogowo-kolejowym na określonych działkach ewidencyjnych w obrębie Śródmieścia i Zatoki w Gdyni. Numery działek oraz inne szczegóły można znaleźć na stronie Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Maciej Krzesiński, Outer Port Gdynia Project Manager, wyraził swoje zadowolenie z decyzji, podkreślając zaangażowanie całego zespołu Portu Gdynia, Urzędu Morskiego oraz konsorcjum doradczego.
Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia to ambitna inwestycja, który zakłada rozbudowę infrastruktury portowej oraz stworzenie kompleksowego systemu komunikacyjnego. Celem jest umożliwienie w Gdyni obsługi kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, to znaczy o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 metrów), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 metrów) oraz zanurzeniu do 16 metrów.
Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie – na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 roku. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.
Projekt obejmuje także modernizację dróg i linii kolejowych, które umożliwią płynny przepływ towarów i pasażerów. Realizacja przedsięwzięcia przyciągnie inwestorów i stworzy nowe miejsca pracy, umacniając jednocześnie pozycję Polski w globalnym sektorze transportu morskiego.
Pozyskanie decyzji lokalizacyjnej dla Portu Zewnętrznego jest istotnym etapem, który znacząco przybliża Polskę do realizacji tego strategicznego projektu.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”