Holenderski gigant branży stoczniowej przedstawił nowy projekt okrętu opartego na współczesnych wymaganiach w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa. Okręt wielozadaniowy został opracowany wspólnie z Portugalską Marynarką Wojenną, pierwszym klientem zamawiającym tę jednostkę. Oprócz swojej podstawowej funkcji, został on zaprojektowany do spełniania szerokiego zakresu dodatkowych zadań, w tym pomocniczych. Ma być to także rozwiązanie dla rosnącego znaczenia technologii bezzałogowych.
Damen rozpoczął budowę pierwszego okrętu nowego projektu. Seria, obejmująca wersje o wyporności 7000 i 9000 ton, ma łączyć wizję Portugalskiej Marynarki Wojennej ze sprawdzonym procesem budowy statków i okrętów w stoczniach holenderskiego koncernu, wykorzystując standardowe rozwiązania. Wyposażenie elektroniczne, komunikacyjne i nawigacyjne, instalowane na okręcie będzie sprzętem klasy wojskowej. Do stworzenia okrętu, który ma otrzymać nazwę NRP Don João II (A888) zostanie wykorzystana również technologia dostępna na rynku cywilnym, a dotyczy to choćby modułów wyposażenia specjalistycznego, dzięki którym okręt ma zwiększyć swoje możliwości w zakresie wielozadaniowości. W ten sposób, gdy nie będzie wymagane wykonywanie podstawowej funkcji, okręt może być wykorzystywany do szerokiego zakresu zadań, w tym zarządzania dronami (powietrznymi, morskimi i podwodnymi), wsparcia desantowego, pomocy w przypadku klęsk żywiołowych, poszukiwania i ratownictwa morskiego, wsparcia nurkowego, przeprowadzania operacji ratowania okrętów podwodnych i działań z użyciem śmigłowców.
- Seria MPSS to
odpowiedź na coraz większe wykorzystanie technologii dronów, które
obserwujemy w nowoczesnych sytuacjach bojowych i nadzorczych. Mogliśmy
zauważyć, że takie możliwości będą coraz bardziej istotne dla państw
dążących do utrzymania swojej suwerenności. Jednocześnie jest to
wielozadaniowy okręt, który może być wykorzystywany do szerokiego
zakresu dodatkowych operacji - podkreślił Piet van Rooij, Kierownik ds. Handlowych w dziale Obrony i Bezpieczeństwa w Damen.
Wymiary okrętu mają wynosić 107 metrów długości i 20 metrów szerokości. Przewiduje się, że będzie obsługiwany przez załogę liczącą 48 osób, z możliwością jej zwiększenia do 100 w zależności od celów misji. Przewiduje się także przestrzeń dla maksymalnie 42 osób przyjmowanych na pokład w przypadku morskich operacji ratunkowych.
W wyniku swojego modułowego podejścia okręt mógłby być wykorzystywany na wiele sposobów i jednocześnie pozostając relatywnie tanim w utrzymaniu. Jednostki serii MPSS mają posiadać autonomiczność pozwalającą im działać co najmniej 45 dni bez zawijania do portów. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do ogólnej wartości okrętu, znacząco zwiększając czas jego działania.
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji
Według ukraińskich służb Rosja minuje port w Noworosyjsku
Rosyjski dron oberwał rybą. Kara za zadzieranie z ukraińskimi rybakami