Podczas tegorocznych targów Seawork, które odbyły się 11 czerwca w brytyjskim Southampton, Damen zaprezentował swój najnowszy statek, w pełni elektryczny Fast Crew Supplier (FCS) 3210 E. Ma on stanowić kolejny krok naprzód w rozwiązaniach transferu załogi, torując drogę do zeromisyjnego transportu pracowników oraz ładunków do lokalizacji morskich, takich jak platformy wydobywcze i morskie farmy wiatrowe.
Firma opracowała FCS 3210 w odpowiedzi na opinie rynku, który domagał się większych statków do transportu pracowników. Wiąże się to z większym zapotrzebowaniem na obsługę instalacji morskich, w tym farm wiatrowych na morzu, jak i platform wydobywczych. Projekt bazuje na udanym modelu FCS 2710, będącego podstawą dla jednostek nawodnych pozostających w użyciu, stąd Damen brał pod uwagę opinie i sugestie klientów. Charakteryzuje się wydłużoną konstrukcją kadłuba opartą na już wykorzystywany projekt Axe Bow, do tego twórcy dążyli do utrzymania komfortu pracy załogi oraz przewozu pasażerów. Na rufie FCS 3210 znajduje się większy pokład zewnętrzny, co ma ułatwiać transfer pracowników. Rezultatem tego ma być jak największy komfort, ograniczony wpływ fal morskich i stabilność pozycjonowania na wodzie.
- Nasze portfolio statków do transferu załogi nieustannie ewoluuje od czasu jego wprowadzenia. Teraz, wraz z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój, opracowaliśmy w pełni elektryczną wersję, aby umożliwić operacje o zerowej emisji. FCS 3210 E czerpie ze sprawdzonej wydajności swoich poprzedników i wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas opracowywania wielu w pełni elektrycznych statków. Wyzwanie związane z przygotowaniem statków do napędu alternatywnego często polega na wiedzy, jakie paliwa będą dostępne i niedrogie w przyszłości. W przypadku statku takiego jak ten, obsługującego przewidywalną trasę do lokalizacji z dużą ilością czystej energii, rozwiązanie jest jasne. Dzięki FCS 3210 E operatorzy mogą już dziś uzyskać dostęp do statku przyszłości do transportu załogi. Technologia jest w pełni rozwinięta i jesteśmy gotowi do budowy. Teraz potrzebujemy tylko zamówienia - podkreślił Wim Boerma, Product Manager High Speed Craft w Damen.
Wkrótce po zaprezentowaniu FCS 3210, Damen otrzymał zamówienie na trzy wersje spalinowo-elektryczne od firmy Purus. W następstwie tego Damen zrobił kolejny krok naprzód, opracowując w pełni elektryczną wersję o zerowej emisji, nazwaną FCS 3210 E. Statek ma posiadać w pełni elektryczny system Volvo IPS, umożliwiający mu pływanie wyłącznie na zasilaniu bateryjnym. Dzięki temu statek jest w stanie pływać z dużą prędkością do morskich farm wiatrowych w odległości do 25 mil morskich od brzegu. Po dotarciu na miejsce baterie są ładowane poprzez połączenie z turbiną, podstacją lub innym statkiem. Pozwala to uzupełnić energię przed powrotem na brzeg.
Aby zapewnić operatorom elastyczność w obsłudze FCS 3210 w lokalizacjach bardziej oddalonych od brzegu, Damen opracował również wersję z pełnym napędem metanolowym, pozostając zgodnie z ideą dekarbonizacji oraz nisko- i zeroemisyjnego transportu. W chwili obecnej technologia silników umożliwiająca jednostce w tym zakresie pływanie na metanolu nie osiągnęła jeszcze pełnej dojrzałości. Kiedy jednak to nastąpi, statek w wariancie FCS 3210 Hybrid ma być przygotowany do szybkiej i ekonomicznej konwersji.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy