Holenderski koncern podpisał umowę na dwie dodatkowe fregaty wielozadaniowe F126, które łącznie zwiększą liczbę jednostek tej serii do sześciu. To jak dotąd największa inwestycja niemieckiego rządu w marynarkę wojenną w XXI wieku.
W zeszłym tygodniu Komisja Budżetowa niemieckiego Bundestagu dała zielone światło dla zakupu piątego i szóstego okrętu. 19 czerwca Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacyjnego Bundeswehry (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw) i Damen Naval podpisały umowę na dwie dodatkowe fregaty wielozadaniowe F126. Aktualnie trwa budowa pierwszej z jednostek, przyszłego Niedersachsen (F227). Została rozpoczęta w grudniu 2023 roku, natomiast położenie stępki odbyło się na początku czerwca tego roku. Budowa ma odbywać się w stoczniach w Wolgast, Kilonii i Hamburgu. Wyjątkowy jest przebieg prac, przypominający linię montażową. Wedle planów pierwsze elementy kadłuba, w tym sekcja rufowa powstaną w stoczni Peene w Wolgast, należącej do Grupy NVL. Zakład Naval Yards Kiel GmbH w Kilonii odpowiada za część dziobową i tam też poszczególne segmenty mają zostać połączone i odholowane drogą morską do Blohm+Voss w Hamburgu. W tym ostatnim zakładzie nastąpi doposażenie w systemy pokładowe, czujniki i efektory, a także końcowy montaż. Potem odbędą się wodowanie, próby morskie i oficjalne przekazanie okrętów zamawiającemu.
Pierwsza fregata ma zostać dostarczona w 2028 roku. Piąty i szósty okręt zostaną dostarczone wedle planu odpowiednio w 2033 i 2034 roku. Jako wszechstronne platformy wielozadaniowe mają działać na całym świecie i w każdych warunkach, od tropików po regiony polarne. Z racji na swoje rozmiary i zdolności do działania staną się trzonem Deutsche Marine.
- To dobra wiadomość i jesteśmy zaszczyceni, że nasz niemiecki klient ma zaufanie do nas i projektu F126, aby zamówić dwa kolejne statki. Dzięki tej decyzji będziemy mogli rozszerzyć klasę serię Niedersachsen do sześciu okrętów. Jest to najszybszy sposób na rozbudowę i modernizację floty nawodnej Marynarki Wojennej Niemiec. Decyzja ta jest również korzystna dla niemieckiej organizacji zamówień publicznych i zaangażowanego przemysłu. Posiadanie większej liczby okrętów tej samej klasy przynosi wiele korzyści - zaznaczył Roland Briene, dyrektor zarządzający Damen Naval.
Długość okrętów ma wynosić 166 metrów, a wyporność do 10 500 ton. To będzie je czynić największymi okrętami w swojej klasie, przebijając tu rozmiarami niszczyciele, takie jak amerykańskie typu Arleigh Burke czy włoskie typu Orizzonte. Z racji automatyzacji oraz wykorzystywania nowoczesnych technologi, fregaty będą jednocześnie obsadzone przez mniej liczne załogi, liczące 125-140 oficerów, podoficerów i marynarzy z miejscem na 70 dodatkowych. Każdy okręt ma mieć także załogę rezerwową o tej samej wielkości, aby utrzymać pełną operacyjność także w trakcie długookresowej służby poza portem, zapewniając stale zdolność okrętu do wykonywania zadań zgodnie z jego przeznaczeniem. Wyposażenie będą tworzyć m.in. system zarządzania walką CMS Thales Tacticos, wielofunkcyjny system radiolokacyjny Thales APAR Block 2, radar Hensoldt TRS-4D i anteny ścianowei klasy AESA. Napęd (pozwalający osiągnąć prędkość do 26 węzłów) mają stanowić cztery agregaty prądotwórcze i dwa elektryczne silniki napędowe. Na uzbrojenie ma się składac działo morskie Otobreda 127/64 z amunicją kierowaną Vulcano, osiem wyrzutni przeciwokrętowych Kongsberg NSM Block 1a, 16 wyrzutni Mk41 VLS dla 64 pocisków obrony powietrznej średniego zasięgu ESSM Block 2B, dwie wyrzutnie RIM-116 RAM CIWS, armaty automatyczne Rheinmetall MLG 27 mm oraz ciężkie karabiny maszynowe Leonardo 12,7 mm. W wyposażeniu każdego okrętu znajdą się również śmigłowiec NH90 Sea Tiger i bezzałogowy statek powietrzny Saab Skeldar UAV.
Szef sztabu 8. FOW nowym komendantem Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce
Szwecja zamawia trzeci samolot wczesnego ostrzegania. Polska zrobi podobnie?
Sytuacja nadzwyczajna na wyspie Leros w związku z brakami wody
Naval Group dostarcza drugą korwetę do Zjednoczonych Emiratów Arabskich
Security Forum Szczecin. Eksperci o bezpieczeństwie infrastruktury krytycznej
Rosja powraca do fortyfikowania Mostu Krymskiego