• <

Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)

Partnerzy portalu

Pewną stabilizację, a nawet niewielkie wzrosty oferowanych frachtów, a także stawek czarterowych odnotowano w segmencie przewozów drobnicowcami wielozadaniowymi. W niektórych przypadkach nieco lepsze warunki zanotowano również na rynkach przewozów kontenerowych. Jest to jednak jedynie chwilowa i nieznaczna zmiana, być może wynika również z wahań sezonowych. Większość z analityków rynku nie przewiduje jednak większych wzrostów w najbliższym czasie. Tym samym pojawia się coraz więcej analiz dotyczących przewidywań na 2024, a te nie zapowiadają się jak na razie zbyt optymistycznie.

W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku, a także bazując na głębokiej analizie danych również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie. 

Rynek drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców 


Według Drewry Multipurpose Time Charter Index, wskazującego na średnie dzienne stawki czarterowe wybranego koszyka statków – drobnicowców wielozadaniowych, w ostatnich tygodniach odnotowano na rynku nieznaczne wzrosty. Indeks ten pokazuje średnie dzienne stawki dla trzech rodzajów sektorów: 5-7,5 tys. DWT, 10-15 tys. DWT i 15 – 20 tys. DWT. Poziom indeksu w lutym został określony na USD 8 640 (8 634 USD we wrześniu). W całym listopadzie średnia dzienna stawka według prognoz ma wynieść USD 8 669, co jest o około 15,7% mniej niż w roku 2022.

Źródło: Drewry


Rynek przewozów kontenerowych 


Chwilowo pozytywne dla przewoźników trendy zanotowano na szlakach łączących Azję z Europą. Jak wskazywał Shanghai Shipping Exchange indeks China Containerized Freight Index (CCFI) urósł o 3,4% w stosunku tydzień do tygodnia (Tydzień 46. vs. 45.). Tym samym indeks ten osiągnął poziom 872,11 punktów. 

Z drugiej strony Drewry Container Index spadł o 2% (liczone tydzień do tygodnia – tydz. 46. vs. 45.), osiągając poziom 1 469 USD – stawka liczona za przewóz kontenera 40-stopowego na analizowanych trasach. Jest to aż o 43% mniej niż w analogicznym tygodniu poprzedniego roku. 

Z kolei różnica tydzień 47. do tygodnia 46. była już na poziomie minus 6%. Poziom indeksu osiągnął 1 384 USD za kontener 40-stopowy. Oznacza to kontynuację i coraz silniejszy trend obniżkowy.


Źródło: Drewry


Spadki były wyraźnie widoczne na wszystkich najważniejszych szlakach z Azji do innych regionów świata.

Źródło: Drewry


Sytuacja niestety nie wróży dobrze dla przewoźników działających w segmencie przewozów kontenerowych w najbliższych tygodniach, a może nawet i miesiącach. Tym samym analizy rynkowe przewidują, że osiągniecie odbudowy rynku w 2024 roku będzie bardzo trudne, jeśli nawet na razie niemożliwe. W związku z tym pojawić się może spora nadpodaż oferty, a tym samym mocno zwiększy się konkurencja. Dla przewoźników będzie to oznaczało wzrost kosztów i spadek przychodów, skutkujących między innymi zmniejszonymi inwestycjami w tonaż i terminale. Oznaczać to będzie również większą ilość anulowanych zawinięć i tym samym ograniczona ilość okazji załadowczych. Inną z konsekwencji, jaką przewidują analitycy rynku, będą nowe konsolidacje oraz połączenia, które po raz kolejny mogą doprowadzić do dużych zmian na rynku. 

Radosław Marciniak


Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.