Pewną stabilizację, a nawet niewielkie wzrosty oferowanych frachtów, a także stawek czarterowych odnotowano w segmencie przewozów drobnicowcami wielozadaniowymi. W niektórych przypadkach nieco lepsze warunki zanotowano również na rynkach przewozów kontenerowych. Jest to jednak jedynie chwilowa i nieznaczna zmiana, być może wynika również z wahań sezonowych. Większość z analityków rynku nie przewiduje jednak większych wzrostów w najbliższym czasie. Tym samym pojawia się coraz więcej analiz dotyczących przewidywań na 2024, a te nie zapowiadają się jak na razie zbyt optymistycznie.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku, a także bazując na głębokiej analizie danych również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Według Drewry Multipurpose Time Charter Index, wskazującego na średnie dzienne stawki czarterowe wybranego koszyka statków – drobnicowców wielozadaniowych, w ostatnich tygodniach odnotowano na rynku nieznaczne wzrosty. Indeks ten pokazuje średnie dzienne stawki dla trzech rodzajów sektorów: 5-7,5 tys. DWT, 10-15 tys. DWT i 15 – 20 tys. DWT. Poziom indeksu w lutym został określony na USD 8 640 (8 634 USD we wrześniu). W całym listopadzie średnia dzienna stawka według prognoz ma wynieść USD 8 669, co jest o około 15,7% mniej niż w roku 2022.
Chwilowo pozytywne dla przewoźników trendy zanotowano na szlakach łączących Azję z Europą. Jak wskazywał Shanghai Shipping Exchange indeks China Containerized Freight Index (CCFI) urósł o 3,4% w stosunku tydzień do tygodnia (Tydzień 46. vs. 45.). Tym samym indeks ten osiągnął poziom 872,11 punktów.
Z drugiej strony Drewry Container Index spadł o 2% (liczone tydzień do tygodnia – tydz. 46. vs. 45.), osiągając poziom 1 469 USD – stawka liczona za przewóz kontenera 40-stopowego na analizowanych trasach. Jest to aż o 43% mniej niż w analogicznym tygodniu poprzedniego roku.
Z kolei różnica tydzień 47. do tygodnia 46. była już na poziomie minus 6%. Poziom indeksu osiągnął 1 384 USD za kontener 40-stopowy. Oznacza to kontynuację i coraz silniejszy trend obniżkowy.
Spadki były wyraźnie widoczne na wszystkich najważniejszych szlakach z Azji do innych regionów świata.
Sytuacja niestety nie wróży dobrze dla przewoźników działających w segmencie przewozów kontenerowych w najbliższych tygodniach, a może nawet i miesiącach. Tym samym analizy rynkowe przewidują, że osiągniecie odbudowy rynku w 2024 roku będzie bardzo trudne, jeśli nawet na razie niemożliwe. W związku z tym pojawić się może spora nadpodaż oferty, a tym samym mocno zwiększy się konkurencja. Dla przewoźników będzie to oznaczało wzrost kosztów i spadek przychodów, skutkujących między innymi zmniejszonymi inwestycjami w tonaż i terminale. Oznaczać to będzie również większą ilość anulowanych zawinięć i tym samym ograniczona ilość okazji załadowczych. Inną z konsekwencji, jaką przewidują analitycy rynku, będą nowe konsolidacje oraz połączenia, które po raz kolejny mogą doprowadzić do dużych zmian na rynku.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”