Do końca dekady udział ekologicznych paliw stosowanych w żegludze w Unii Europejskiej powinien wynosić 7 proc., aby osiągnąć pełną dekarbonizację sektora do 2050 r. – wynika z raportu organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E).
Autorzy badań opracowali model obliczeniowy w celu zidentyfikowania potencjalnych możliwości dekarbonizacji żeglugi w Unii Europejskiej. Przeprowadzono przegląd dostępnych technologii, zapotrzebowania na usługi transportowe, emisyjności sektora oraz literatury przedmiotu. Na ich podstawie założono trzy scenariusze, w których zbadano niewielki udział e-paliw w połączeniu z czynnikami podnoszącymi efektywność transportu, jak m.in. optymalizację prędkości jednostek.
Zdaniem T&E, aby sektor żeglugi mógł sprawiedliwie uczestniczyć w unijnym celu redukcji emisji o 55 proc. do 2030 roku, powinien obniżyć je o 90 Mt w porównaniu do poziomów z 2018 roku. Połączenie znaczącej poprawy efektywności z dostępnością statków zeroemisyjnych pozwoli na zbliżenie się do zakładanych celów, ale i tak będzie wymagał redukcji emisji na poziomie 35 Mt rocznie.
Autorzy raportu przekonują, że unijna żegluga musi zmniejszyć emisje o jedną trzecią do 2050 r. Wymagałoby to po stronie sektora poprawy efektywności technicznej i operacyjnej poprzez zmniejszenie wolumenów zużywanego paliwa. Może w tym pomóc instalacja urządzeń energooszczędnych, w tym zasilanych siłą wiatru, oraz optymalizacja lub zmniejszenie prędkości żeglugi. Według T&E do 2030 r. możliwy jest spadek zużycia paliwa w żegludze nawet o 41 proc.
Zdanie autorów opracowania spośród dostępnych paliw najtańszym sposobem dekarbonizacji żeglugi jest zielony amoniak, który byłby uzupełniony przez wodór produkowany w wyniku elektrolizy z pomocą energii produkowanej w OZE. W połączeniu z poprawą efektywności energetycznej sektor mogłyby zaoszczędzić nawet 12 mld euro. Eksperci T&E podkreślają, że do 2030 r. na potrzeby żeglugi mogłoby zostać dostarczone 4,6 Mt zielonego amoniaku. To wymagałoby powstania 14,6 GW mocy w OZE i ok. 7,5 GW mocy zainstalowanych w elektrolizerach.
Z badań Międzynarodowej Organizacji Morskiej wynika, że transport morski odpowiada za około 940 mln ton CO2 rocznie. Bez podjęcia odpowiednich działań, eksperci organizacji prognozują wzrost globalnych emisji CO2 sektora o 90-130 proc. do 2050 r. w porównaniu do poziomu z 2008 roku.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej