Cztery z największych przedsiębiorstw żeglugi kontenerowej na świecie ogłosiły w ciągu zaledwie dwóch dni zaprzestanie i zawieszenie wszystkich operacji żeglugowych przez Morze Czerwone w następstwie ataków grupy Huti na cywilne statki towarowe przepływające przez ten rejon.
W ostatnich dniach swoje decyzje ogłosiły firmy Hapag-Lloyd i Maersk, natomiast dzisiaj dołączyli do nich MSC Shipping Company oraz spółka CMA CGM.
Maersk jako pierwszy wydał oświadczenie w czwartek wieczorem i wezwał w nim do "podjęcia działań politycznych, które doprowadzą do szybkiej deeskalacji" ataków w regionie. Firma ostrzegła też, że "obecna sytuacja naraża życie marynarzy i zagraża globalnej wymianie handlowej".
- Po incydencie, w którym wczoraj (kontenerowiec) Maersk Gibraltar został niemal trafiony, poinstruowaliśmy wszystkie należące do Maersk statki w regionie, mające przepłynąć przez cieśninę Bab al-Mandab, by zawiesiły swoją podróż do odwołania - ogłosiła w komunikacie duńska firmy, będącej jednym z największych na świecie operatorów kontenerowych.
Ataki Huti na statki i okręty na wodach Morza Czerwonego powtarzają się od początku wojny Izraela z Hamasem, a we wtorek jemeńskie ugrupowanie zapowiedziało, że ostrzeliwane będą wszystkie jednostki płynące do Izraela, i ostrzegło armatorów przed korzystaniem z izraelskich portów. Huti oznajmili ponadto, że ataki na statki będą kontynuowane, dopóki Izrael nie wstrzyma ofensywy w Gazie.
MSC Shipping Company jest największą grupą przewozów kontenerowych na świecie, z udziałem w światowym rynku przeładunków kontenerów sięgającym 18,2%. Maersk International Shipping Company to druga co do wielkości grupa przewozów kontenerowych na świecie, posiadająca 15,8% udziału w światowym rynku przeładunków kontenerów. Spółka CMA CGM, trzecia co do wielkości grupa przewozów kontenerowych na świecie, z udziałem na poziomie 12,8%. Niemiecka firma Hapag-Lloyd jest piątą grupą w tym zestawieniu, z 6,8% udziałów.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”