Azjatyckie porty dominują czołówkę rankingu top 50 stworzonego przez indeks Container Port Performance Index (CPPI).
Raport, opublikowany przez Bank Światowy i IHS Markit, ocenił porty pod kątem różnych wskaźników. Ich ranking wydajności zadbał o odpowiednie porównanie portów na całym świecie dzięki standaryzacji dla różnych rozmiarów statków i liczby przeładowanych kontenerów na każde zawinięcie.
Ponieważ większość z 50 najlepszych obiektów znajduje się w Azji, azjatyckie porty morskie dowiodły, że stosują najlepsze praktyki i podążają za trendami z 2019 i 2020 roku.
– Rozwój wysokiej jakości i wydajnej infrastruktury portu kontenerowego jest kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do udanych, ukierunkowanych na eksport strategii wzrostu zarówno w krajach rozwijających się, jak i rozwiniętych - stwierdził Martin Humphreys, główny ekonomista ds. transportu w Banku Światowym. – Wydajne porty zapewniają również ciągłość biznesową i zwiększają odporność tych swoistych bram morskich jako kluczowych węzłów w globalnym systemie logistycznym – dodał.
W okresie pandemii porty na całym świecie musiały się mierzyć z opóźnieniami w zawinięciach jednostek, co spowodowało w dłuższej perspektywie niedobory towarów i wyższe koszty cen. Wskaźnik Container Port Performace Index ma na celu zidentyfikowanie luk i możliwości ulepszeń, które przyniosą korzyści zainteresowanym stronom, od linii żeglugowych przez rządy krajowe po konsumentów.
– Nieskuteczne operacje portowe mają bardzo bezpośredni wpływ na dostawy w całym kraju i ich mieszkańców. Podczas pandemii Covid-19 widzieliśmy opóźnienia w portach powodujące niedobory podstawowych towarów i ich wyższe ceny. W dłuższej perspektywie takie wąskie gardła mogą oznaczać wolniejszy wzrost gospodarczy, wyższe koszty dla importerów i eksporterów, a nawet skutkować zmniejszeniem zatrudnienia – dodał Turloch Mooney, zastępca dyrektora ds. transportu morskiego i handlu w IHS Markit.
Port w Jokohamie na szczycie
Spośród pierwszych 50 miejsc, port w Jokohamie w Japonii zapewnił sobie najlepszy wynik na liście. Obiekt posiada siedem stanowisk kontenerowych i milion metrów kwadratowych powierzchni magazynowej w Yokohama Port Cargo Center.
Obecnie port w Jokohamie osiąga najwyższą wydajność, ponieważ załadowanie lub rozładowanie kontenera zajmuje tam zaledwie 1,1 minuty w ramach standardowego połączenia z portem, co w porównaniu do przeciętnego wyniku afrykańskiego portu jest trzykrotnie szybsze.
Ponieważ Azja nadal jest jednym z największych motorów gospodarki światowej, odpowiadającym za 76 proc. całego handlu morskiego, zgodnie z publikacją UNCTAD Review of Maritime Transport, jej porty zapewne zwiększą swój i tak już dominujący udział w globalnym rynku.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”