Wąskie gardła w łańcuchu dostaw na światowym rynku żeglugi, zwiększają krótkoterminową presję na inflację – wynika z raportu opublikowanego w czwartek przez Fitch Ratings.
Silnie odradzający się globalny popyt odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na elektronikę i inne dobra ze strony konsumentów, którzy w dobie pandemii COVID-19 coraz częściej pracują z domu, oraz uwydatnia równie zaskakująco odporne inwestycje sektora prywatnego w USA, oraz ożywienie w Chinach - jak podaje w raporcie agencja ratingowa Fitch.
Stopa światowego handlu, poprawiła się szybciej niż oczekiwano, ale w połączeniu z „dyslokacjami” w sektorze żeglugi kontenerowej w wyniku pandemii, koszty transportu morskiego znacznie wzrosły od listopada ubiegłego roku.
Na niektórych trasach stawki za czarter kontenerowców wzrosły czterokrotnie, a niedawne tymczasowe zamknięcie Kanału Sueskiego jeszcze bardziej wpłynęło na zaburzenia globalnego łańcucha dostaw. „Spodziewamy się, że wąskie gardła w dostawach znikną w drugiej połowie roku.
Podstawowe stopy inflacji w sektorach usług i wzrost płac pozostają nadal niskie, zarówno w Europie jak i w USA. Niemniej jednak krótkoterminowa presja na wzrost cen jest znacząca i ma nadal tendencję zwyżkową.
Dane dotyczące bilansu płatniczego pokazują, że koszt usług transportu towarowego wyniósł 32 mld USD w USA w 2020 r. (0,2% PKB) i 51 mld EUR w UE27 w 2019 r. (0,4%)”- podaje Fitch.
Rola kobiet w sportach, w tym wodnych, ma wzrosnąć. Ministerstwo Sportu i Turystyki szykuje ważne zmiany
Zmiany w wydawaniu dyplomów ukraińskim marynarzom. Zlikwidowano Inspektorat Szkolenia i Certyfikacji
Niemieckie prawo przewiduje wysokie kary za opóźnienia w przewozie
V Polsko-Katarskie Forum Nowych Technologii. Zawarto porozumienie o współdziałaniu w branży stoczniowej
Ceny transportu morskiego mocno rosną. Czy czekają nas podwyżki w sklepach?
Protest w Świnoujściu. Mieszkańcy zablokowali wjazd do tunelu