Po miesiącach sporu chińska państwowa firma Cosco może w końcu przejąć udziały w hamburskim terminalu kontenerowym Tollerort. Cosco może nabyć 24,9 proc. udziałów. O decyzji poinformował w środę w Berlinie rzecznik rządu Steffen Hebestreit.
Terminal został niedawno zakwalifikowany jako infrastruktura krytyczna - przypominają media.
Cosco chciało pierwotnie przejąć 35 proc. udziałów. "W rządzie wybuchł jednak ostry spór polityczny o to, czy należy dopuścić chiński udział" - przypomina portal dziennika "Sueddeutsche Zeitung".
W ubiegłym roku trwała ogólnokrajowa dyskusja na ten temat.
"Cosco nie jest normalną firmą żeglugową, jak np. duński Maersk, lecz jedną z najważniejszych państwowych firm w Chinach. Jest przede wszystkim instrumentem w rękach Pekinu" – wyjaśniał Jacob Gunter, ekspert ze studiów nad Chinami w Instytucie Mercator. "Firma bezpośrednio podlegająca wpływom rządu ma pomagać w realizacji strategicznych celów partii komunistycznej” - zaznaczył.
Kanclerz Olaf Scholz opowiedział się za przejęciem. W październiku osiągnięto kompromis, zgodzono się, by Cosco przejęło 24,9 proc. W połowie kwietnia Ministerstwo Gospodarki ogłosiło, że chce ponownie przeanalizować planowaną transakcję, po tym jak port kontenerowy został zakwalifikowany jako infrastruktura krytyczna, czyli zasługującą na szczególna ochronę.
Z Berlina Berenika Lemańczyk
bml/ mms/
fot. Depositphotos
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”