Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są w trakcie realizacji inwestycji, której celem jest poprawa dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Dotychczas ułożono już blisko 50 km nowych torów z zaplanowanych 100 km. Inwestycja umożliwi przewóz większej ilości towarów z i do obu portów.
Zanim układane są nowe tory, pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, wykonywane jest odwodnienie, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni też przebudowa trzech wiaduktów i mostu kolejowego nad rzeką Parnicą. Wykonawca montuje również słupy i konstrukcje wsporcze nowej sieci trakcyjnej. Instalowane są kolejne urządzenia sterowania ruchem, ważne elementy układu torowego, odpowiadające za sprawną i bezpieczną obsługę pociągów.
W porcie Szczecin przebudowywana jest infrastruktura kolejowa na Ostrowie Grabowskim. Docelowo pojawi się 5 km nowej magistrali. Z kolei w porcie Świnoujście w rejonie Euroterminalu budowane są nowe tory. Prace na torach dojazdowych do portów prowadzone są etapowo, aby zapewnić bieżący dostęp transportu kolejowego do nabrzeży.
Na inwestycji zyskają także pasażerowie. To dzięki przebudowie istniejących stacji Świnoujście Warszów, Świnoujście Przytór, czy Lubiewo. Dostęp do pociągów będzie łatwiejszy, na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, oświetlenie i oznakowanie.
Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”