Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku podzieliło się w mediach społecznościowych wyjątkowym wydarzeniem. Dział Badań Podwodnych przyjrzał się z bliska wrakowi Catharina - drewnianemu żaglowcowi, tzw. szkucie rewskiej, zatopionej w 1945 roku. Odkrycia badaczy są imponujące.
Ekipa podwodnych badaczy na czele z dr Krzysztofem Kurzykiem w pierwszej kolejności oczyściła wrak z porastającej go roślinności i wykonała podwodną fotogrametrię, a wszystko po to, aby stworzyć trójwymiarowy model żaglowca.
W czasie prac na Bałtyku odkryto mosiężny iluminator, drewniany kołowrotek do logu ręcznego oraz drewnianą tablicę z wyrytą nazwą jednostki.
Szkuty rewskie, bo tak popularnie określano drewniane żaglowce służyły głównie do żeglugi kabotażowej w rejonie Zatoki Gdańskiej, przewożąc m. in. towary kolonialne, narzędzia, zboże, torf, piasek, kamienie oraz inne surowce budowlane.
Wrak Cathariny to pozostałość płaskodennej lomy, zbudowanej w drugiej połowie XIX w. Wiadomo, że w 1941 r. nabył ją w Tolkmicku szyper Emil Marek z Rewy. Po remoncie statek służył aż do 1945 r., kiedy to w wyniku ostrzału artylerii został zatopiony.
Catharina jest jednym z najciekawszych wraków przebadanych w tym sezonie przez Dział Badań Podwodnych NMM w Gdańsku.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy