• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

CMA CGM na kursie inwestycji, informatyzacji i dekarbonizacji. Francuski operator stawia na żeglugę i logistykę

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki CMA CGM na kursie inwestycji, informatyzacji i dekarbonizacji. Francuski operator stawia na żeglugę i logistykę

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Grupa CMA CGM w II kwartale br. utrzymuje dynamikę przychodów mimo zakłóceń na głównych połączeniach liniowych. Zysk operacyjny w drugim kwartale spadł co prawda o 4% rok do roku, ale kondycja firmy jest wciąż świetna. CMA CGM nadal modernizuje i rozwija flotę statków. Nowe statki są nowocześniejsze, innowacyjne i przyjazne dla środowiska. CMA CGM uczestniczy aktywnie w dekarbonizacji żeglugi. 

Grupa CMA CGM opiera swoją działalność na flocie, która liczy 623 statki. To kontenerowce o łącznej pojemności 3 milionów TEU. Armator podkreśla, że firmę cechuje  różnorodność i innowacyjność. Operator podkreśla, że oferuje do przewozu statki wszystkich typów, a do obsługi klientów wprowadza się cały pakiet najnowszych technologii w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Przejawia się to ciągłym uzupełnianiu floty o nowe kontenerowce.

Flota CMA CGM jest jedną z najnowocześniejszych na świecie i nieustannie jest rozbudowywana. Wprowadzane są zaawansowane technologicznie statki, które są bardziej przyjazne dla środowiska. W stoczniach azjatyckich armator buduje 57 nowych statków, które włączane są sukcesywnie do floty do 2025 r. Armator postawił głównie na statki z silnikami zasilanymi gazem. Przewiduje się również e-metan. Dywersyfikację floty ilustruje dobrze portfel zamówień. 

Rozwój floty i informatyzacja


Operator w ciągu najbliższych lat zamierza odebrać ze stoczni: 6 statków 15 tys. TEU, 6 kontenerowców 13 tys. TEU i tyle samo  8 tys. TEU. W planach są również 3 statki 7 900 TEU oraz po 10 statków o pojemności 7 300 TEU, 2 000 TEU oraz 5 500 TEU. Te ostatnie będą zasilane niskosiarkowym paliwem VLSFO. Z takim samym zasilaniem zamówiono również 6 statków 5 900 TEU. Silniki używane w nowych statkach mają już techniczną możliwość pracy na e-metanie (zamiast LNG). Flota „gotowa na e-metan” będzie w końcu 2025 r. liczyć  61 statków.

Modernizacja dotyczy nie tylko napędów statków. Grupa utworzyła strategiczne partnerstwo w celu zwiększenia wykorzystania sztucznej inteligencji we wszystkich podmiotach. Wykorzystując oprogramowanie Google, CMA CGM będzie aktywnie dążyć do optymalizacji tras statków, obsługi kontenerów i zarządzania zapasami. 

Chodzi o to, aby zapewnić wydajną i terminową dostawę towarów przy jednoczesnej minimalizacji kosztów i śladu węglowego – informuje operator. Więcej piszemy o tym tutaj

CMA CGM Group działa nie tylko na rynku morskiego transportu liniowego.  Jest również globalnym operatorem logistycznym na połączeniach lądowych i lotniczych i logistycznych. Kilka dnie temu rada dyrektorów Grupy spotkała się pod przewodnictwem Rodolphe'a Saadé, prezesa i dyrektora generalnego. Przedmiotem spotkania była analiza wyników ekonomicznych poszczególnych aktywności marsylskiej firmy.

Komentując wyniki za ten okres, Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny CMA CGM Group, powiedział: „W obliczu utrzymującego się popytu nasza Grupa osiągnęła solidne wyniki w drugim kwartale, z dynamicznie rozwijającym się biznesem żeglugowym i rosnącym filarem logistycznym”. 

- Byliśmy w stanie dostosować się [do zmian na rynku – MG], przegrupowując moce przerobowe w odpowiedzi na wyzwania operacyjne spowodowane poważnymi zakłóceniami na głównych szlakach żeglugowych. Grupa dokonała kluczowych inwestycji, aby przyspieszyć dekarbonizację branży poprzez odnawianie i modernizację floty oraz kontynuować transformację cyfrową, wykorzystując sztuczną inteligencję – stwierdził Saadé.

Najważniejsze wydarzenia II kwartału 2024 r.


W drugim kwartale 2024 r. Grupa CMA CGM osiągnęła dobre wyniki, choć okres ten okazał się niespokojny dla globalnego handlu. Głównym czynnikiem mającym wpływ na wyniki żeglugi, utrzymujący się popyt na przewóz ładunków. Na wydłużenie połączeń liniowych i koszty ich utrzymania wpływ miały utrzymujące się napięcia geopolityczne, szczególnie w regionie Morza Czerwonego.

CMA CGM wyjaśnia, że „Te napięcia nadal utrudniały płynność globalnego handlu w drugim kwartale, powodując zatory w niektórych regionach. Jednocześnie przewożone wolumeny wzrosły gwałtownie w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r., kiedy dystrybutorzy z USA zaczęli zmniejszać swoje zapasy, ale także w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 r.”

Na utrzymanie się popytu na kontenery wpływ miał fakt, że w II kwartale w krajach zachodnich utrzymał się na wysokim poziomie popyt na dobra przemysłowe. Nie zmalała istotnie konsumpcja gospodarstw domowych, podczas gdy inflacja spowolniła z powodu restrykcyjnej polityki pieniężnej – ocenia kierownictwo CMA CGM. 

Aby wesprzeć klientów  w okresie spiętrzonych zamówień na towary z portów azjatyckich i złagodzić presję na łańcuchy dostaw, CMA CGM uruchomiło French Peak Service. To doraźne połącznie  liniowe, którego zadaniem było dodanie dodatkowej przestrzeni ładunkowej. Chodziło o to, by sprostać wysokiemu zapotrzebowaniu na wysyłkę ładunków między Azją a Europą.

Grupa CMA CGM w br. utrzymywała program inwestycji i zwiększania możliwości transportowych. Grupa ulokowała w stoczniach zamówienia na dwanaście statków 15 tys. TEU z silnikami na gaz. Producentem będzie grupa stoczni Hyundai Heavy Industries.

To zamówienie jest częścią programu odnowy floty CMA CGM. Celem strategicznym Grupy jest osiągnięcie zerowej emisji netto dwutlenku węgla do 2050 r. Dotyczy to wejścia do serwisu statków pod koniec 2027 r. 

Grupa CMA CGM kontynuuje integrację Bolloré Logistics po jej przejęciu, które zostało zakończone pod koniec lutego 2024 r. Od teraz CEVA Logistics i Bolloré Logistics będą działać pod jedną marką – CEVA Logistics – jednym z pięciu wiodących  operatorów logistycznych na świecie. Grupa niedawno wzmocniła swoją działalność na rynku mediów poprzez przejęcie RMC BFM 2 lipca br. 

Przychody i zyski na plusie


Na dobre wyniki operacyjne i finansowe CMA CGM za drugi kwartał 2024 r. istotny wpływ miał skokowy wzrost stawek frachtu spot, który rozpoczął się w pierwszym kwartale i trwał również w drugim. W obliczu utrzymującego się popytu na przewozy kontenerów operator musiał elastycznie podejść do rynku. 

Podjęto  decyzję o omijaniu Kanału Sueskiego, bo sytuacja i zagrożenia na Morzu Czerwonym spowodowały przekierowanie statków na trasy wokół Afryki. Wydłużenie serwisów ruch statków wokół  Przylądka Dobrej Nadziei nadal ograniczały dostępną przestrzeń ładunkową oraz  zdolność przewozową serwisów między Azją a Europą.

Przychody Grupy wyniosły 13,1 mld USD w drugim kwartale 2024 r. To stanowi wzrost o 6,8%.  Kierownictwo CMA CGM uważa, że ten wynik „odzwierciedla stabilne przychody rok do roku z działalności żeglugowej i wyższe przychody z działalności logistycznej, wzmocnione konsolidacją Bolloré Logistics od 29 lutego 2024 r.”  EBITDA wyniosła łącznie 2,48 mld USD, i było to o 4,3% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Marża wyniosła 18,9%, co stanowi spadek o 2,2% w stosunku II kwartału 2023 r.

Grupa odnotowała sprzedaż netto w wysokości 661 mln USD. W tym przypadku zanotowano  spadek o 670 mln USD. Oprócz wyników operacyjnych, na dochód wpłynął wkład CMA CGM do funduszu powierniczego uruchomionego z Bpifrance na rzecz dekarbonizacji francuskiego przemysłu żeglugowego oraz  wkład w główny projekt portu w Indiach Zachodnich. 

Zaangażowano się również w finansowanie fundacji KYUTAI, pierwszego niezależnego europejskiego laboratorium badawczego poświęconego badaniu zastosowań sztucznej inteligencji (AI). Wymieniona aktywność CMA CGM Group pozwoli na włączanie się w proces  dekarbonizacji i digitalizacji żeglugi morskiej i logistyki zgodnie z interesem publicznym – podkreśla armator z Marsylii.

Transport morski i logistyka


Łącznie w drugim kwartale 2024 r. przewieziono 6 mln TEU, co stanowi wzrost o 6,8% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim. Wzrost ten wynika z dynamiki  światowego handlu towarami i utrzymującego się popytu na transport ładunków między głównymi rynkami. Zadecydowała utrzymująca się konsumpcja gospodarstw domowych i ciągła odbudowa zapasów na rynku europejskim i amerykańskim. Ten stały odczuły więc głownie serwisy na Pacyfiku i połączeniach między portami Azji i EU.

Skonsolidowane przychody z transportu morskiego wyniosły 8,29 mld USD w II kwartale br.  Zanotowano spadek o 0,8% w porównaniu z drugim kwartałem 2023 r. EBITDA wyniosła 2 mln USD, czyli o 9% mniej niż w drugim kwartale 2023 r. Marża EBITDA wyniosła 23,9%, co stanowi spadek o 2,2%. Średni przychód na TEU wyniósł 1385 USD, co oznacza spadek o 7,1% rok do roku.

W drugim kwartale działalność logistyczna Grupy nadal się rozwijała. Działo się tak w szczególności dzięki aktywności Bolloré Logistics oraz dobrej dynamice usług wykonywanych w logistyce kontraktowej, logistyce pojazdów gotowych i transporcie drogowym, zwłaszcza w Europie.

Przychody z operacji logistycznych wyniosły łącznie 4,79 mld USD w drugim kwartale roku. EBITDA wyniosła 450 mln USD, co stanowi wzrost o 28,8% w porównaniu z drugim kwartałem 2023 r.

Przychody z innych działań (terminale portowe, CMA CGM Air Cargo, media itp.) wzrosły o 23,8% do 601 mln USD. EBITDA wyniosło 48 mln USD. Tu zanotowano spadek zysku o 25,5%.

Wszystkie działania medialne CMA CGM zostały teraz połączone w ramach CMA Media, która obejmuje dział prasowy (La Provence, Corse Matin, La Tribune, La Tribune Dimanche) oraz dział audiowizualny oparty na RMC BFM.

Kierownictwo CMA CGM prognozują, że „Niestabilne otoczenie makroekonomiczne i geopolityczne może nadal wpływać na płynność operacyjną i finansową żeglugi morskiej i logistyki”. W najbliższym okresie zaleca się by działać „skupiając się na kontroli kosztów i dyscyplinie operacyjnej”. Grupa CMA CGM będzie kontynuować inwestycje tonażowe oraz cyfryzację. Chodzi o to, „aby oferować klientom najwyższy poziom usług i kontynuować dekarbonizację żeglugi i logistyki”.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.