Kolejne tygodnie ciszy w recyklingu okrętowym w praktycznie wszystkich segmentach tonażu. Okres ten charakteryzował się małą ilością złomowanego tonażu oraz oferowanymi wysokimi cenami za okrętowy złom, sięgający już okolic 700 USD za ldt, a więc tzw. tonę statku pustego. Sytuację tę wzmacniał trwający ramadan oraz okres wielkanocny. W nowych budowach również trwało widoczne spowolnienie. Podobny trend miał miejsce w transakcjach kupna-sprzedaży używanych jednostek pływających.
Sytuacja na rynku tonażowym może wydawać się zatem bardzo poważna, ale czy to nie jedynie krótkookresowy trend lub zadyszka rynku?
Jak zatem w szczegółach wyglądały wybrane segmenty żeglugi w ostatnich tygodniach? Jaki wpływ na żeglugę i podaż tonażu ma obecny kryzys energetyczny? Dokąd doprowadzi armatorów i stocznie bieżąca chaotyczna sytuacja?
O tym oraz o innych nowościach i ciekawostkach z rynku żeglugowego i wybranych sfer tonażu w naszej cyklicznej analizie.
Rynek masowców
Tygodnie 14- i 15-ty to raczej spokojny okres w obrocie tonażem statków masowych. Jednakże według niektórych danych rynkowych zanotowano łącznie w ciągu tych dwóch tygodni kilkanaście transakcji kupna-sprzedaży jednostek używanych. Zezłomowano też jedną jedynie jednostkę – masowiec o DWT wielkości 171 199. Nie odnotowano natomiast żadnych nowych zamówień.
W kolejnym tygodniu 16-tym panowała również umiarkowana aktywność inwestycyjna. Zanotowano w sumie cztery transakcje kupna-sprzedaży masowców z drugiej ręki. Spółka z grupy Almi Marine Management ogłosiła z kolei, że zamówiono w stoczni Dalian Cosco KHI trzy masowce o nośności 64 tysiące ton każdy (Ultramax). Dwie pierwsze z jednostek mają być dostarczone w pierwszej połowie 2024 roku, a ostatnia w czwartym kwartale tego samego roku.
W tygodniu 17-tym odnotowano nieco więcej, bo 9 transakcji kupna-sprzedaży używanych jednostek masowych. Były to stosunkowo nowe statki, bowiem wybudowane pomiędzy 2008 a 2013 rokiem.
W całym analizowanym okresie odnotowano pojedyncze złomowania statków masowych. Potwierdza to tendencje obecne również w innych segmentach żeglugi. Wiele wskazuje na to, że wyhamowują jednak również inne aktywności tonażowe, tj. zarówno nowe zamówienia jak i transakcje z drugiej ręki. Niepewna sytuacja globalnej ekonomii nie sprzyja obecnie odważnym inwestycjom w ten rodzaj tonażu. Armatorzy skupiają się więc głównie na już posiadanych portfelach zamówień a także jak najlepszym wykorzystaniu obecnie istniejących i posiadanych jednostek pływających przebywających w eksploatacji.
Rynek gazowców LNG i LPG
Ze względu na dynamiczną sytuację rozwojową w zakresie potrzeb transportowych skroplonego gazu zajęcie dla wyspecjalizowanych do przewozu tego ładunku statków znacznie wzrasta. Obecnie jest ich w globalnej żegludze ponad 680. Z kolei w zamówieniu pozostaje obecnie około 200 nowych jednostek! Jest to całkiem sporo i według danych portfel ten będzie nadal rósł.
Jednakże tydzień 14-ty to spokojny okres na rynku tonażu gazowców. W kolejnym tygodniu 15-tym Phoenix Tankers, będący spółką MOL, zamówił jeden gazowiec o pojemności 87 tys. ton m3 w stoczni Namura Shipbuilding. Jest to najprawdopodobniej druga jednostka z tej samej serii i zostanie ona dostarczona do armatora w przeciągu 2024 roku.
W tygodniu 16-tym stocznia Daewoo ogłosiła, iż zdobyła zamówienie na parę gazowców o pojemności 174 tys. m3 każdy z dostawami w drugim i trzecim kwartale 2026 roku. W międzyczasie stocznia Kawasaki HI Hakaide otrzymała zamówienie na jeden gazowiec LPG o pojemności 86 700 m3. Zamówienie zostało złożone przez japońskiego armatora NYK. Planowana dostawa ma mieć miejsce w drugiej połowie 2024 roku.
W kolejnym tygodniu numer 17 firma CNOOC ogłosiła zamówienie sześciu statków do przewozu LNG o pojemności 174 tys. m3 każdy. Zamówienie zostanie zrealizowane w stoczni Hudong Zhonghua. Planowane zdanie dwóch pierwszych jednostek ma nastąpić jeszcze w 2025 roku, kolejnych: trzeciej, czwartej i piątej w 2026 roku i szóstej w 2027 roku. W tym samym tygodniu stocznia Hyundai Samho przekazała do publicznej wiadomości, iż zawarła kontrakt na budowę jednego gazowca o pojemności 174 tys. m3 z armatorem, którego nazwa nie została szerzej ujawniona. Dostawa tego statku ma nastąpić w październiku 2025 roku.
Ilość nowych zamówień statków dedykowanych przewozom gazu naturalnego oraz międzynarodowa sytuacja energetyczna wskazuje na to, że jest to zdecydowanie rynek, który w zakresie przewozów będzie miał przed sobą szczególny potencjał wzrostu w najbliższych latach. Inwestycje w ten rodzaj tonażu będą zatem najprawdopodobniej postępować wbrew tendencji spadkowej dla innych grup statków.
Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels – OCV)
Ostatnie tygodnie to również raczej spokojny spokojny okres w aktywności tonażowej na rynku offshore.
Na rynku odnotowano pojedyncze transakcje, jak na przykład zakup statku AHTS przez Lotos Petrobaltic S.A.
Wieloletnia zapaść rynku powoduje, że obecny wzrost zainteresowania przedsięwzięciami energetycznymi w mozolny sposób kontynuuje aktywizację tego rynku w ograniczonym i ściśle określonym zakresie.
Rynek tankowców
Podczas tygodnia 14-tego Asiatic Lloyd ogłosił chęć skorzystania z opcji swojego zamówienia w stoczni Hyundai Winashin na dwa dodatkowe tankowce MR o nośności 50 tys. ton każdy z planowaną dostawą obu jednostek w ostatnim kwartale 2023 roku.
Z kolei w tygodniu 15 nie odnotowano żadnych nowych zamówień, lecz jedynie trzy transakcje kupna-sprzedaży w sektorze tankowców. Kupującymi były firmy z Belgii (dwie jednostki) oraz z Grecji (jedna jednostka). Zaledwie jeden tankowiec o nośności 36 962 zbudowany w 2002 roku został posłany na złom.
W tygodniu 16-tym odnotowano zamówienie trzech tankowców o DWT 4 tysiące każdy, dwa po 3,5 tysiąca DWT i jeden chemikaliowiec o DWT 3 tysiące. Wszystkie sześć tankowców ma być oddane do eksploatacji w 2024 roku.
W tygodniu 17-tym zanotowano trzy sprzedaże używanych tankowców.
Rynek tankowców wyraźnie aktywizuje się. Armatorzy tego tonażu mają nadzieję na wyjście z wieloletniej zapaści w jak najszybszym czasie.
Fot. Depositphotos
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024