• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Chrzest nowego okrętu transportowego US Navy, USNS Point Loma

15.08.2024 14:15 Źródło: Fot. Austal USA, US Navy
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Chrzest nowego okrętu transportowego US Navy, USNS Point Loma

Partnerzy portalu

Fot. Austal USA

W należącej do Austal stoczni w Mobile w stanie Alabama odbył się 10 sierpnia chrzest kolejnego z serii szybkich okrętów transportowych typu Spearhead, USNS Point Loma (T-EPF-15). Jednostki te mają się wyróżniać nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie działań autonomicznych.

W trakcie wydarzenia byli obecni przedstawiciele władz, kadry US Navy oraz branży stoczniowej, m.in. Nickolas Guertin, Asystent Sekretarza Marynarki Wojennej ds. Badań, Rozwoju i Zakupów, wiceadm. Scott Gray, dowódca Navy Installations Command, Michelle Kruger, prezes Austal USA i Stan Kordana, wiceprezes ds. realizacji programu, General Dynamics Mission Systems. Zgodnie z z marynarską tradycją matka chrzestna, Elizabeth Asher dokonała aktu chrztu osobiście rozbijając butelkę szampana o kadłub okrętu.

- Austal USA był podekscytowany faktem, że pani Asher ochrzciła dziś drugi EPF Flight II dla naszej wspaniałej Marynarki Wojennej.  Te szybkie transportowce ekspedycyjne Flight II łączą w sobie to, co najlepsze w misji transportowej EPF z nowymi, ulepszonymi możliwościami medycznymi, które zapewnią wsparcie ratujące życie naszym wysuniętym marynarzom i marines oraz będą znakiem obecności i wsparcia humanitarnego Ameryki na całym świecie. Te statki są budowane przez niesamowity zespół mężczyzn i kobiet, którzy pozostają niezłomni w swoim zaangażowaniu w bycie absolutnie najlepszymi w branży, dostarczając najbardziej opłacalne i zdolne statki dla naszej wspaniałej marynarki wojennej -  powiedziała Michelle Kruger, prezes Austal USA.

Fot. Austal USA


Nowa jednostka została nazwana na cześć społeczności Point Loma i jej dziesięcioleci relacji z Marynarką Wojenną, począwszy od założenia Naval Coaling Station w La Playa, w 1901 roku, a później Naval Supply Center San Diego w 1943 roku. Składająca się z sześciu instalacji baza zapewnia wsparcie dla 70 jednostek pływających i lądowych Floty Pacyfiku US Navy.  EPF 15 jest drugim okrętem nazwanym na cześć Point Loma.

EPF 15 jest drugim okrętem podserii EPF Flight II zbudowanym przez Austal USA.  Marynarka Wojenna obecnie zaokrętowuje Ekspedycyjną Jednostkę Medyczną (EMU) na pokładzie pierwszego EPF Flight II dostarczonego przez Austal USA, USNS Cody (T-EPF 14), w Połączonej Bazie Ekspedycyjnej Little Creek-Fort Story. EMU to najnowocześniejszy system wsparcia medycznego w siłach USA, zaprojektowany w celu świadczenia usług opieki zdrowotnej na poziomie systemu Role 2 (R2) zarówno na wodzie, jak i na lądzie.

Jako okręt typu Spearhead charakteryzuje się kadłubem o konstrukcji zbliżonej do katamaranu. Ma zwiększone zdolności do wspierania operacji lotniczych oraz wodowania i podnoszenia 11-metrowych łodzi hybrydowych (RHIB). Te ulepszenia, wraz z zwiększoną szybkością EPF, zwrotnością i dostępem do płytkich wód, są kluczowymi czynnikami wspierającymi przyszłe zaawansowane operacje bazowe US Navy na całym świecie. Okręt ma 103 metry długości i osiąga prędkość blisko 43 węzłów. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne MTU 20V8000 M71L. Do obsługi tak dużej jednostki, dzięki automatyzacji, jest przeznaczona załoga licząca w podstawowym zakresie od 22 do 38 osób, z możliwością zwiększenia do 41. Są wśród nich zarówno zawodowi żołnierze jak i personel cywilny. Jako jednostka transportowa okręt jest zdolny do transportu 312 żołnierzy. Okręt należy do podserii Flight II i jest skonfigurowany do działania zarówno w zakresie szybkich działań transportowych jak i roli mobilnej platformy medycznej. W wyposażeniu jednostki znajdują się także łódź do działań w zakresie szybkiej pomocy lekarskiej, dwie sale operacyjne. Jest też zdolna do obsługi 147 pacjentów medycznych.

Fot. Austal USA


Co istotne, amerykański zespół Austal opracował konstrukcję bazując na wysoce zautomatyzowanym kadłubie, systemach mechanicznych i elektrycznych już zainstalowanych na wcześniej powstałych okrętach typu Spearhead, zaprojektowanych przez Austal Australia. Specjaliści pracujący w USA współpracowali z z L3Harris i General Dynamics Mission Systems, dodając do konstrukcji elementy pozwalające na automatyzację prac i śledzenia stanu wyposażenia i konstrukcji jednostki. Dzięki temu okręt byłby zdolny do prowadzenia wybranych operacji nawet do 30 dni bez interwencji człowieka. Fundamentalne znaczenie dla wysiłków w zakresie autonomiczności miał system kontroli urządzeń (Machinery Control System, MCS), który pozwala na minimalizację obsadę okrętu poprzez scentralizowanie operacji maszynowych na stanowisku dowodzenia. Wszystkie zbudowane do tej pory EPF typu Spearhead zawierają projekt MCS od Austal USA, który pozostaje bezpieczny, dystrybucyjny i zdolny do pracy w wielu konfiguracjach, w zależności od potrzeb.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.