Chiny coraz baczniej przyglądają się możliwościom żeglugowym na dalekiej północy, wzdłuż wybrzeży Rosji. Portowa radiostacja w Tianjinie rozpoczęła nadawanie analiz i prognoz lodu morskiego dla Północnej Drogi Morskiej.
Chińska przybrzeżna radiostacja w portowym Tianjinie rozpoczęła nadawanie informacji na temat obecności lodu morskiego na poszczególnych etapach tzw. Przejścia Północno-Wschodniego (w Europie znanego jako Północna Droga Morska), prowadzącego wzdłuż arktycznych wybrzeży Rosji.. Informacje nadawane są dwa razy dziennie i kierowane są do statków żeglujących tą trasą. Biuletyn ma być nadawany od 1 lipca do 31 października.
Północna Droga Morska to arktyczna trasa żeglugowa, którą od dłuższego czasu promuje Rosja jako alternatywną dla trasy przez Kanał Sueski. Łączy ona Azję i Północną Europę, przez całą długość wiedzie wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, przez co Moskwa ma nad nią całkowitą kontrolę. Choć jest to trasa krótsza, to panujące na niej warunki sprawiają, że żegluga nią nie jest aż tak powszechna. Nie zmienia to jednak faktu, że coraz więcej statków z niej korzysta. W szczególności są to jednostki rosyjskie oraz chińskie.
Arktyczny szlak jest wykorzystywany w rosnącym handlu między Pekinem i Moskwą, szczególnie surowcami energetycznymi. Rosjanie dzięki temu mogą w dużej mierze unikać sankcji i problemów z europejskimi portami, Chiny zaś zmniejszają swoją zależność od Cieśniny Malakka. Wzdłuż tej trasy ulokowanych jest także kilka rosyjskich projektów energetycznych, surowcowych i wydobywczych. W niektórych z nich, jak np. w Jamał LNG, który dostarcza do Azji gaz, udziały mają państwowe spółki z Chin.
fot. Depositphotos
Holendrzy chcieli odzyskać kokainę z kontenera w gdyńskim porcie, staną przed sądem
Hapag-Lloyd prezentuje swoją markę branży terminalowej, Hanseatic Global Terminals
Żegluga śródlądowa jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury
Międzynarodowa koalicja zachęca do zgłaszania próśb o ochronę na Morzu Czerwonym w obliczu ataków Huti
150 mln zł na zabezpieczenie brzegów w Jastarni, Rewie i Gdyni
Gaz na morzu i w portach. Polska beneficjentem amerykańskiej dominacji na morskim rynku LNG