China State Shipbuilding Corporation (CSSC) planują wybudowanie dużego kontenerowca o napędzie atomowym.
CSSC ujawniło plany dotyczące kontenerowca o pojemności około 24 TEU podczas targów Marintec China w Szanghaju. Statek ma być potencjalnie największym lub jednym z największych kontenerowców na świecie. Jego napęd ma bazować na reaktorze na stopioną sól (MSR) czwartej generacji, który ma wytwarzać energię elektryczną. W mediach społecznościowych CSSC zakomunikował, że „kontenerowiec nuklearny został zaprojektowany tak, aby naprawdę osiągnąć zero emisji podczas cyklu operacyjnego statku”.
CSSC twierdzi, że statek został zaprojektowany tak, by spełniać najwyższe standary bezpieczeństwa. Według niepotwierdzonych plotek, certyfikacją projektu ma zająć się DNV. Nie ma na razie informacji o zainteresowaniu projektem nuklearnego kontenerowca ze strony armatorów i linii żeglugowych.
Napęd nuklearny nie jest rzecz jasna niczym nowym na jednostkach pływających – korzystają z niego choćby okręty podwodne czy lodołamacze. Do tej pory jednak, poza pojedynczymi prototypami, technologia nie była stosowana na statkach handlowych. Od pewnego czasu mówi się jednak o konieczności zwrócenia się w stronę napędów nuklearnych w związku z koniecznością drastycznego zmniejszenia śladu węglowego branży.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy