Planowane udziały chińskiej grupy Cosco w terminalu kontenerowym w Hamburgu to jedna ze spornych kwestii w ramach niemieckiego rządu. Plany te krytykuje minister gospodarki Robert Habeck (Zieloni) i służby bezpieczeństwa, popiera je kancelaria Olafa Scholza, który dodatkowo zapowiada wyjazd do Chin z delegacją biznesową w listopadzie – napisał portal ntv.
Chińska firma żeglugowa Cosco chce zainwestować w największym niemieckim porcie kontenerowym w Hamburgu, by móc „skoncentrować tam swoje przepływy ładunków”. Planowane wejście chińskiego Cosco do terminalu hamburskiego operatora portowego HHLA „wywołuje irytację i budzi obawy, że firma może zająć pozycję dominującą”.
„Cosco nie jest normalną firmą żeglugową jak np. duński Maersk, lecz jedną z najważniejszych państwowych firm w Chinach. Jest przede wszystkim instrumentem w rękach Pekinu” – wyjaśnia Jacob Gunter, ekspert ze studiów nad Chinami w Instytucie Mercator. „Firma, bezpośrednio podlegająca wpływom rządu, ma pomagać w realizacji strategicznych celów partii komunistycznej”.
Jak przypomina ntv, blisko rok temu uzgodniono, że Cosco Shipping Ports Limited (CSPL) obejmie 35 proc. udziałów w hamburskim Terminalu CTT.
Zdaniem Guntera, przez ten krok port w Hamburgu będzie coraz bardziej zależny od Cosco, ponadto problemy mogą mieć inne przedsiębiorstwa żeglugowe. „Wiele z nich może zostać wyeliminowanych z biznesu, nie mogąc dorównać Cosco wielkością, cenami, rządowymi subsydiami. Ponadto państwowa firma z Chin, inwestując w niemiecką infrastrukturę, nie będzie tyle zainteresowana zwiększaniem swoich zysków, ile chęcią zmaksymalizowania swojego udziału w rynku” – wyjaśnia ekspert.
Niemieckie media (NDR i WDR) informowały już, że Kancelaria chce trzymać się planowanego wejścia chińskiej firmy żeglugowej do Hamburga, pomimo obaw ze strony sześciu ministerstw. „Ministerstwo gospodarki chce odrzucić ten plan, ponieważ jest to kwestia infrastruktury krytycznej, a udział chińskiej firmy może stworzyć +potencjał do szantażu+” – dowiaduje się ntv, podkreślając, że Urząd Ochrony Konstytucji i federalna służby wywiadowcze także ostrzegały przed sprzedażą udziałów w hamburskim terminalu chińskiemu przedsiębiorstwu państwowemu.
„Umowa stworzyłaby nie tylko ryzyko gospodarcze, ale także zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego, w tym ryzyko szpiegostwa” - ostrzega Gunter.
„W ramach przeglądu inwestycji rząd federalny bada obecnie, czy jest zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju” – dowiaduje się ntv. Jak przekonuje operator portu (HHLA), nie ma obiektywnych powodów przeciwko zatwierdzeniu inwestycji, gdyż Cosco „nie otrzymuje dostępu do portu ani do strategicznego know-how”, nie będzie też posiadać wyłącznych praw do terminalu.
„Współpraca między HHLA i Cosco nie tworzy żadnych jednostronnych zależności” – wyjaśnił rzecznik HHLA. „Wręcz przeciwnie: wpływa na wzmocnienie łańcuchów dostaw, zabezpiecza miejsca pracy i stworzy w Niemczech wartości dodane”.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”