W Chinach, gdzie zbudowano maszynę do wiercenia tunelu pod Świną, trwa jej demontaż i przygotowanie do transportu. We wrześniu maszyna ma przypłynąć do Świnoujścia.
Maszyna TBM, która wywierci tunel jest aktualnie rozkładana na 130 elementów – poinformowały w środę służby prasowe świnoujskiego magistratu. Po rozłożeniu w Chinach, gdzie powstała zostanie załadowana i drogą morską we wrześniu dotrze do Świnoujścia. Tam zostanie złożona i przetestowana.
Samo wiercenie tunelu ma ruszyć w marcu przyszłego roku. Wystartuje w specjalnie do tego celu budowanej komorze. Zacznie z wyspy Uznam, a zakończy wiercenie na wyspie Wolin.
Na budowie na wyspie Uznam trwa zbrojenie, deskowanie i betonowanie wieńca ścian szczelinowych. Wiercone są też studnie odwadniające wewnątrz komory i montowane są inklinometry w ścianach szczelinowych do kontroli przemieszczeń podczas głębienia komory – podał magistrat. Budowany jest blok wejściowy od strony ściany szczytowej wschodniej komory startowej TBM.
W części budowy po stronie wyspy Uznam budowane są ściany szczelinowe dla rampy dojazdowej do tunelu. Na wschód od ul. Karsiborskiej kontynuowane są roboty ziemne dla wykonania wieńca i stropu na ścianach szczelinowych tunelu odkrywkowego.
Trwają także inne prace na budowie tunelu; przebudowa sieci gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych. Po stronie wyspy Wolin przebudowywane są sieci wodno-kanalizacyjne wzdłuż ul. Fińskiej oraz w rejonie komory odbiorczej. Trwa także przebudowa sieci energetycznej.
Budowa tunelu rozpoczęła się jesienią 2018 r. Łącznie powstanie niemal 3,2 kilometra drogi, w tym około 1,4 kilometra będzie liczył sam tunel pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin.
Elementami układu drogowego będą również drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie na wyspie Uznam. W ramach inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.
Inwestorem budowy stałego połączenia jest miasto Świnoujście. 85 proc. inwestycji pokryją fundusze unijne, reszta to środki z budżetu miasta. Koszt inwestycji to ponad 912,5 mln zł brutto.
Budowa stałego połączenia ma zakończyć się jesienią 2022 r. (PAP)
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”