Na rynkach żeglugowych, pomimo dobrych warunków, panujących na początku stycznia doszło do przesilenia, szczególnie, jeśli chodzi o przewozy ładunków masowych. Nieco więcej optymizmu było ostatnio w branży wydobycia ropy naftowej, gdzie wzrastające ceny surowca zwiększały również poziom opłacalności produkcji. Czy te nieco lepsze wyniki przełożą się na polepszenie ciężkiej sytuacji na rynku zbiornikowców? Jakie są najnowsze trendy na rynkach związanych z transportem gazu naturalnego, czy też projektami morskich farm wiatrowych?
W naszym cyklicznym raporcie w telegraficznym skrócie przyglądamy się najważniejszym ciekawostkom, trendom, analizom i przewidywaniom dotyczącym rynków żeglugowych oraz tych powiązanych z branżą offshore energy.
RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH
• Rynek frachtowy
Od początku stycznia na rynku pojawiało się coraz więcej ładunków do przewozów. Stymulowanie wielu gospodarek świata, w tym wilelomiliardowymi programami pomocowymi jak w Chinach zdawało się, że pobudza rynek. W związku z tym następowała dalsza poprawa parametrów rynków frachtowych dla przewozów masowych. Na początku tygodnia 3 poziom Baltic Dry Index wynosił całkiem przyzwoite jak na owe czasy 1,740 punktów. Taki wynik był lepszy niż w tym samym czasie rok temu o około 30%. W większości przypadków dobre wyniki frachtowe osiągały jednakże głównie największe tonażowo statki.
W tygodniu 4 rynek przewozów masowych w segmencie Capesize doznał spadków w zakresie oferowanych i osiąganych przez przewoźników stawek frachtowych. Taka sytuacja miała też miejsce w segmencie Panamax, który był pod silną presją obniżek wywoływaną przez załadowców. Dobre wyniki notowały natomiast segmenty Ultramax / Supramax oraz Handysize.
W tygodniu 5 kondycja przewozów masowych kształtowała się w zależności od sektora i klasy masowców a także rejonu żeglugi. Po kilku dniach strat zaczęły się poprawiać stawki dla największych jednostek klasy Capesize. W sektorze jednostek klasy Panamax osiągano mieszane wyniki. Najbardziej zbilansowany i stabilny był rynek zafrachtowań na północnym Atlantyku. Słaby tydzień okazał się dla jednostek klasy Supramax i to w większości rejonów za wyjątkiem zafrachtowań z rejonów Zatoki Meksykańskiej, gdzie można było uzyskać jeszcze w miarę pozytywne wyniki dla poszczególnych podróży.
Finalnie końcówka tygodnia 5 zamknęła się poziomem 1,333 punktów BDI.
Wykres kompozytowego indeksu Baltic Dry Index, obrazującego stan przewozów, bazujący na średniej wysokości stawek czarteru na czas w sektorach: Capesize, Panamax, Supramax na przestrzeni ostatniego roku.
• Rynek tonażowy
Braki w nowych zamówieniach na budowę statków
masowych w stoczniach produkcyjnych biją niechlubne rekordy. Aktualny
portfel nowych zamówień jest obecnie najniższy od 2003 roku, co jest
pokłosiem wielu lat nadpodaży tonażu i aktualnej, ale też wieloletniej
niepewnej sytuacji rynkowej.
Rynek kupna – sprzedaży używanych
statków masowych, pomimo osłabienia parametrów frachtowych był coraz
bardziej aktywny. Szczególnie zauważalne było to w segmencie Capesize.
Łącznie w tygodniu 3 dokonano 16 transakcji na kwotę 193,2 mln USD.
W kolejnym tygodniu było to 15 transakcji na kwotę 196,1 mln USD.
RYNEK OFFSHORE ENERGY
Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej
Ceny
ropy naftowej na światowych rynkach na koniec tygodnia 3 wynosiły za
baryłkę, w przypadku WTI (Nowy Jork): USD 52,74, natomiast Brent
(Londyn): USD 55,70. W piątek 29 stycznia, czyli na koniec tygodnia 4
ropa WTI kosztowała USD 52,25 za baryłkę, ropa Brent USD 55,02 za
baryłkę.
Początek lutego i cały tydzień 5 bieżącego roku, to dalsze wzrosty cen ropy na światowych rynkach.
Ropa
WTI osiągnęła poziom za baryłkę około 57 USD, Brent Crude około 59,34
USD. Podobna cena ropy kształtowała się na rynkach rosyjskich, tj. ESPO,
Sokol: USD 58-59 za baryłkę.
W ostatnich tygodniach miało miejsce
więcej aktywności z zakresu wydobycia węglowodorów, co ściśle wiązało
się ze wzrostem konsumpcji, ale przede wszystkim opłacalności wydobycia
na skutek poprawiających się cen surowców. Na tej podstawie wiele z
dotychczas spowalnianych lub zawieszanych projektów z zakresu offshore
energy zostało przywracanych do realizacji i nabierało coraz większego
tempa.
Przykładowo Aker BP ogłosił, iż pozyskał kontrakt na dwa
odwierty o wartości 19,5 mln USD. Prace zostaną przeprowadzane w trzecim
kwartale 2021 roku za pomocą platformy samopodnośnej „Maersk
Integrator” na norweskim złożu Ivar Asasen.
Rynek wydobycia, transportu i konsumpcji gazu ziemnego
Średnioroczne
wzrost zużycia gazu naturalnego wynosi około 3%. W ciągu następnych 5
lat analitycy szacują, że rocznie średni wzrost wyniesie około 1,5%.
Poziom cen gazu naturalnego na koniec 5 tygodnia oscylował w okolicach USD 2,86 i miał niewielki trend spadkowy.
Również
stawki zafrachtowań w ostatnich tygodniach na gazowce miały tendencję
malejącą. Trzeba tutaj jednak zaznaczyć, iż od dłuższego czasu utrzymują
się one na bardzo wysokim poziomie.
Bardzo intensywnie wzrasta
częstotliwość żeglugi statków do przewozu LNG. Takie dane wskazują na
zwiększony poziom konsumpcji na całym świecie. Potwierdzają to dane
marinetraffic.com, które podają, że w zależności od rejonu notuje się
rok do roku (2020 vs 2019) wzrost zawinięć jednostek LNG od 6% nawet do
26% dla wybranych obszarów, np. USA.
W dniu 19 stycznia br. USA
objęły sankcjami statek do kładzenia rurociągu „Fortuna” oraz jego
armatora. Natomiast 21 stycznia Parlament Europejski przyjął rezolucję
wzywającą do powstrzymania budowy gazociągu Nord Stream 2 i do
stworzenia nowej strategii współpracy z Rosją. Apel powtórzyło wiele
krajów, między innymi Francja, która wezwała Niemcy do porzucenia
projektu. Pomimo sankcji od 24-25 stycznia statek znajdował się na
wodach duńskich celem wznowienia prac nad układaniem rurociągu. Według
najnowszych informacji z soboty 6 lutego statek rozpoczął układanie
rurociągu. W rejonie prac w tym czasie znajdowały się również inne
rosyjskie jednostki wsparcia: „Katun” (statek pożarniczy), „Baltiyskiy
Issledovatel” (statek zaopatrzenia offshore) a także i inny statek, będący poza zasięgiem nadbrzeżnego systemu AIS (Automatic Identification System) i
określony według portalu marinetraffic.com jedynie jako
„holownik/jednostka specjalnego przeznaczenia”. Jednostka ratownicza
„Muran”, która również miała brać udział w tym projekcie w dniu 7 lutego znajdowała się jeszcze w kaliningradzkim porcie.
Morska energia wiatrowa
Jak
podała agencja Reuters, Korea Południowa zamierza uruchomić plan budowy
największej morskiej farmy wiatrowej na świecie. Koszt całego
przedsięwzięcia ma osiągnąć około 43,2 miliarda USD.
Na rynku
bałtyckim pojawiła się informacja na temat podjęcia działań w celu
stworzenia na duńskiej wyspie Bornholm hubu przesyłowego o projektowej
nazwie „Bornholm Energy Island”, który miałby obsługiwać energię
elektryczną generowaną z farm wiatrowych na Bałtyku.
Jak
poinformowała w dniu 22 stycznia br. Kancelaria Prezydenta, tzw. ustawa
offshore o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej z morskich farm
wiatrowych została podpisana. Bardzo szybko, bo 3 lutego została ona
opublikowana w Dzienniku Ustaw.
Dzięki tej właśnie ustawie zostanie
wprowadzony tzw. dwustopniowy system wsparcia. W pierwszej fazie
programu wsparcia dla morskich farm o łącznej mocy zainstalowanej 5,9 GW
przyznawane ono będzie w drodze decyzji administracyjnej wydawanej
przez Prezesa URE. Czas na składanie wniosków do Prezesa URE został
wyznaczony do końca 2021 r.
Tymczasem kwestie konkretnych projektów na południowym Bałtyku nabierają coraz bardziej realnych kształtów.
W
Grupie PGE - Morska Elektrownia Wiatrowa „Baltica-1” o planowanej mocy
896 MW ma już umowę o podłączenie do krajowej sieci przesyłowej.
W
innym projekcie jak poinformował PKN Orlen dokonano wyboru partnera w
projekcie budowy morskich farm wiatrowych na Bałtyku pod nazwą „Baltic
Power”. Wybór padł na kanadyjską firmę Northland Power Inc.
Jak oszacował PKN Orlen łączny koszt budowy morskiej farmy wiatrowej wyniesie nawet kilkanaście miliardów złotych.
Rynek statków wsparcia (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)
• Kontrakty
Kolejne
pozytywne wieści spływały od armatorów jednostek wsparcia branży
offshore. Norweski Solstad Offshore ASA ogłosił, że firma podpisała
kontrakt z MHI Vestas na 140 – dniowy plus okres
w opcji czarter
jednostki CSV „Normand Fortress” w celu wsparcia operacji W2W (ang. walk
to work) na brytyjskiej morskiej firmie wiatrowej „Triton Knoll”.
Również włoski Saipem ogłosił, iż pozyskał nowy kontrakt. Zlecenie warte
jest niebagatelną sumę 460 milionów EUR a do jego obsługi dedykuje się
jednostkę „Saipem 3000”. Ma ona brać udział w projekcie budowy morskiej
farmy wiatrowej „Courseulles-sur-Mer” na wybrzeżu francuskiej Normandii.
Projekt czeka jednak na finalną decyzję inwestycyjną, czyli tzw. FID
(Final Investments Decision).
Sytuacja poprawy warunków opłacalności
w branży wydobycia ropy naftowej wpływała zatem pozytywnie w ostatnich
tygodniach na rynek kontraktowania jednostek OSV a rozpędzające się
projekty budowy farm wiatrowych zapewniają prace najbardziej
wyspecjalizowanym dla tej branży jednostkom.
• Rynek tonażowy
18
stycznia br. gdańska stocznia produkcyjna Remontowa Shipbuilding S.A.
zdała armatorowi statek PSV „Coey Viking”. Jest to jeden z nielicznych
przykładów oddawania do eksploatacji jednostek wsparcia offshore w
ostatnim czasie. Jest to bardzo nowoczesna jednostka o hybrydowym
napędzie gazowo - elektrycznym, gdzie dodatkowo zainstalowano baterię.
W ujęciu całościowym rynek obrotu tonażu z tzw. drugiej ręki odnotował w tygodniu 3 jedną transakcję dla jednostek OSV na kwotę 2,5 mln USD i jedną transakcję dla jednostki OCV na kwotę 6 mln USD.
W 4 tygodniu
odnotowano również 1 transakcję dla jednostek OSV o wartości 1,5 mln USD
oraz 2 transakcje jednostek OCV na kwotę 16 mln USD.
RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW
• Rynek frachtowy
Zapowiedzi
warunków frachtowych dla rynku zbiornikowców na cały 2021 rok były
nadal pesymistyczne. Wskaźnik dedykowany temu segmentowi, tzw. WS –
World Scale wynosił ostatnio zaledwie około 31 punktów. Pomimo tego
zdaje się, że sytuacja zafrachtowań w najbliższym czasie ze względu na
wzrost konsumpcji, wydobycia i cen ropy naftowej może się poprawić. Na
rynku, szczególnie w tygodniu 5 pozostawało bardzo dużo dostępnego
tonażu do czarteru na rynku spot. Dotyczyło to największych jednostek
tzw. klasy VLCC – Very Large Crude Carriers. Stąd też większość z osiąganych wyników podróży frachtowanych tankowców jest nadal dla ich armatorów na
granicy lub poniżej opłacalności, tj. poniżej tzw. kosztów OPEX, a więc
kosztów operacyjnych statków. W takiej sytuacji armatorzy zbiornikowców
starają się utrzymać jak najwyższy poziom stawek frachtowych i
czarterowych.
• Rynek tonażowy
Odnotowywana była niewielka
ilość zamówień nowych jednostek. Co więcej wiele z już zawartych
kontraktów na budowę zbiornikowców anulowano. Stocznie z
południowokoreańskiej grupy Hyundai Heavy Industries zaraportowały
anulację 10 kontraktów wartych aż 871,6 mln USD. Oznacza to, że w
tej chwili we wszystkich stoczniach na świecie zawartych jest jedynie 76
kontraktów na nowe budowy tankowców. Niewiele więcej aktywności miało
miejsce na rynku wtórnym. W samym tygodniu 3 br. doszło do 9 transakcji,
ale na sporą kwotę, bo aż 259,6 mln USD. W kolejnym 4 tygodniu br.
miały miejsce zaledwie 4 transakcje na łączną kwotę około 143,5 mln
USD.
Radosław Marciniak
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Sukcesy polskich żeglarzy – 12 medali na mistrzostwach świata i Europy
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju