Duński właściciel i operator statków do instalacji farm wiatrowych Cadeler poinformował, że podpisał kontrakt o wartości 345 mln dolarów z chińskim gigantem Cosco Heavy Industries. Umowa obejmuje budowę i dostawę nowego statku do montażu fundamentów i turbin typu jack-up.
Kontrakt zawiera opcję na dostawę dodatkowego statku klasy X lub F. Chińczycy zostali wybrani ze względu na ich doświadczenie w budowie skomplikowanych statków do instalacji farm wiatrowych. Statki klasy X i F budowane są w stoczni COSCO w Qidong w Chinach. Partnerami strategicznymi dla nowych dużych jednostek są GustoMSC NOV, Kongsberg, Huisman i MAN Energy.
Nowy statek klasy F jest odpowiedzią Cadeler na rosnące zapotrzebowanie na usługi dużych farm wiatrowych i coraz większych fundamentów. Nowy jack-up można w krótkim czasie przedstawić z instalacji dużych fundamentów na tryb instalacji turbin wiatrowych (WTG). Jest to piąty statek, który Cadeler będzie posiadał w swojej flocie, tworząc tym samym największą i najbardziej wydajną flotę statków typu jack-up w branży morskiej energetyki wiatrowej.
Jak informuje Cadeler, spółka buduje obecnie dwa statki klasy X, które zostaną dostarczone przez COSCO Heavy Industries w drugiej połowie 2024 roku i pierwszym kwartale 2025 roku.
Nowy statek klasy F ma zostać dostarczony w czwartym kwartale 2025 roku. Cadeler prowadzi obecnie rozmowy w sprawie kontraktu na montaż fundamentów XL Monopile na Morzu Północnym, którego rozpoczęcie planowane jest na drugi kwartał 2026 roku
Statki klasy X i F posiadają najczęściej powierzchnię pokładu wynoszącą 5 600 m2, ładowność na ponad 17 600 ton. Statki będą w stanie przetransportować i zainstalować przy jednym kursie siedem turbin o mocy 15 MW lub pięć zestawów o mocy 20+ MW, zmniejszając liczbę rejsów potrzebnych do realizacji każdego projektu. Statki klasy F będą mogły transportować do sześciu monopali XL (o masie 2 300-2 600 t każdy).
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024