• <

Budowa pierwszego w Polsce terminala naftowego rozpoczęta

Dodano: 27.03.2014
W gdańskim Porcie Północnym w obecności premiera, ministra skarbu, i przedstawicieli władz lokalnych wmurowany został kamień węgielny pod budowę terminala naftowego przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń". Prace budowlane trwają w tym miejscu już od miesiąca.

Obecność przedstawicieli rządu na uroczystości, która miała miejsce w środę 26. marca, związana była z trwającym w Gdańsku II Ogólnopolskim Szczytem Energetycznym. Wystąpienia premiera Donalda Tuska i ministra Włodzimierza Karpińskiego potwierdziły politykę rządu dążącą do dywersyfikacji dostaw energii i paliw na rynek polski i europejski.

- To bardzo ważny moment w wielkim projekcie bezpieczeństwa energetycznego Polski - podkreślił premier Donald Tusk. - Na naszych oczach rodzi się kolejny etap Unii Europejskiej; unia energetyczna. Jest to zarówno niezbędna odpowiedź na kryzys Ukraińsko-Rosyjski, jak i kolejny etap integracji europejskiej. Najważniejsza jest dla nas solidarność Unii przy zakupach gazu. Gdy Unia Europejska traktowana będzie jak jeden podmiot, jej pozycja przetargowa będzie mocniejsza.

Premier poruszył także wątek współpracy transatlantyckiej; realną możliwość sprowadzania gazu z Ameryki do krajów Europy. Kolejne etapy dywersyfikacji dostaw gazu i ropy do naszego kraju mają spowodować, że Polska będzie coraz bardziej samodzielna energetycznie.

- Po zakończeniu inwestycji w Porcie Północnym w 2018. roku będziemy mogli się czuć bezpieczniej – spointował premier.

Relacjonując prowadzone prace prezes PERN, Marcin Moskalewicz, stwierdził, że trwa obecnie intensywny proces wzmocnienia gruntu, w ramach którego pod każdym z sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tysięcy metrów sześciennych każdy (łącznie 375 tysięcy metrów sześciennych umieszczone zostanie 648 betonowych pali (łącznie 3,9 tysięcy). Fundamentowanie zakończy się w drugiej połowie maja, co pozwoli rozpocząć budowę konstrukcji stalowych zbiorników na ropę naftową. Na koniec, latem, przygotowana zostanie infrastruktura: drogi dojazdowe, rurociągi, pompownie na ropę naftową oraz oczyszczalnia ścieków.

Budowa gdańskiego terminalu naftowego będzie prowadzona w dwóch etapach; inauguracja pierwszego z nich właśnie się odbyła i ma zakończyć się w 2015 roku, drugi jest obecnie kosztorysowany, a przetargi ogłoszone zostaną już wkrótce.

Budowa pierwszych sześciu zbiorników to koszt rzędu 415. milionów złotych. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o nieco mniejszej pojemności (325 tysięcy metrów sześciennych), służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Docelowo do terminala naftowego będzie też dochodzić bocznica kolejowa. Wszystkie prace mają zostać sfinansowane ze środków własnych PERN, który w całości należy do Skarbu Państwa.

Inwestycja realizowana jest przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud, w systemie "projektuj i buduj". Konsorcjum wygrało wcześniej przetarg na Generalnego Realizatora Inwestycji.
- Inwestycja jest typowa, teren dobry, właściwie nie można tu mówić o żadnych możliwych komplikacjach lub trudnościach - stwierdził Moskalewicz.
 
Marek Nowak
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.