• <
nauta_2024

Budowa Hali Kadłubowej w PGZ Stocznia Wojenna na ostatniej prostej. Rozpoczyna się wielkie odliczanie

17.06.2024 10:36 Źródło: PGZ Stocznia Wojenna
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Budowa Hali Kadłubowej w PGZ Stocznia Wojenna na ostatniej prostej. Rozpoczyna się wielkie odliczanie

Partnerzy portalu

Fot. PGZ Stocznia Wojenna

To już ostatnia prosta przed zakończeniem budowy Hali Kadłubowej oraz Hali Produkcyjnej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Obecnie odbywa się konfiguracja suwnic oraz montaż ostatnich detali elewacji. Większość toczących się w tym momencie prac to przede wszystkim roboty wykończeniowe. Warta ponad 300 mln złotych inwestycja zakończy się już za kilka tygodni.

Budowa obiektów trwa od marca 2023 roku. Kilka miesięcy później 17 czerwca, odbyła się uroczystość położenia kamienia węgielnego z udziałem władz stoczni, lokalnych, państwowych, a także innych zaproszonych gości, w tym kadry oficerskiej polskiej Marynarki Wojennej oraz partnera zagranicznego programu "Miecznik", Babcock International. Zawieszenie wiechy na hali odbyło się w grudniu ub. r. Prace na terenie gdyńskiego zakładu prowadzi konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.

– Hala Kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej będzie jednym z największych obiektów tego typu w Europie. To w niej zbudowane zostaną kadłuby fregat programu "Miecznik." Inwestycja ruszyła w marcu 2023 roku, a już w grudniu tego roku osiągnęliśmy najwyższy punkt konstrukcyjny. Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat Miecznik, to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Gigantyczne bramy hali mają podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, co można porównać do powierzchni dwóch boisk do koszykówki. Zamontowane suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Powierzchnia zabudowy Hali Kadłubowej to blisko 6 tys. m2 – podkreślił Maciej Poprawski, Dyrektor Operacyjny w PGZ SW odpowiedzialny za nadzór inwestycji.

Roboty wykończeniowe idą pełną parą

- Hala Kadłubowa jest już zamknięta i kontynuowane są głównie prace wykończeniowe. Zamontowane zostały wszystkie okna i drzwi. Działają też obie bramy wielkopowierzchniowe – mówi Piotr Gosch, Kierownik Robót z Grupy NDI.

Poza Halą Kadłubową powstaje także Hala Produkcyjna, która zajmuje blisko 5 tys. m2. Będą w niej funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Sąsiadujący z nią 4-kondygnacyjny budynek biurowy pomieści zaplecze socjalne dla pracowników wydziałów produkcyjnych oraz będzie siedzibą Spółki. Integralną częścią inwestycji jest też projekt Centrum Serwisowo-Logistycznego okrętów państw NATO, co ma być potwierdzeniem zdolności do wspierania sojuszników, którzy działają także w ramach obrony polskiego wybrzeża.

Obok budowy obiektów stoczniowych trwają również intensywne prace przy budowie pierwszej z fregat programu "Miecznik", przyszłego ORP Wicher. Cięcie blach nastąpiło 31 stycznia, natomiast położenie stępki 16 sierpnia. Wodowanie okrętu jest zaplanowane na 2026 roku, a przekazanie zamawiającemu ma nastąpić trzy lata później. Prace nad kadłubem trwają i już zaczęto łączyć kilkuset tonowe bloki. Ponadto trwają też zakupy i testy wyposażenia oraz uzbrojenia okrętowego.

Ostatnie prace nawierzchniowe

Realizacja projektu w Polsce pozwala na wytworzenie około 2000 miejsc pracy w stoczniach, przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu bezpośrednio zaangażowanych w ten projekt. Pozyskane kompetencje pozwolą rozwinąć nowe możliwości i pomogą w pracach przy innych projektach na rzecz Marynarki Wojennej RP. Na terenie budowy praktycznie zakończono prace nawierzchniowe. Wykonawca ocenia postęp robót na 98%.

- Jesteśmy w trakcie wykonywania prac wykończeniowych przy wejściach do budynków. Trwają również prace związane z wykonywaniem dylatacji w ułożonych nawierzchniach betonowych.  To również ostatni etap w procesie powstawania tych nawierzchni. Wszystkie nawierzchnie oraz posadzki wykonane są w technologiach umożliwiających przenoszenie ogromnych obciążeń od poruszających się w przyszłości po nich na specjalnych pojazdach transportujących elementy okrętów – zaznaczył Przemysław Młynarczyk, Kierownik Robót Drogowych z Grupy NDI.

Posadzka betonowa w Hali Kadłubowej o wytrzymałości 20t/m2 jest już gotowa. Rozpoczęły się też prace przy układaniu warstwy żywicy antyelektrostatycznej oraz antypoślizgowej na posadzce w Hali Produkcyjnej. Trwa także przebudowa infrastruktury technicznej, nabrzeża oraz drów wewnętrznych.

Wszystkie prace drogowe mają zakończyć się pod koniec czerwca. Wartość inwestycji wynosi ponad 300 mln złotych.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.