Trwa śródlądowy i morski transport generatorów i turbin gazowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy te będą częścią inwestycji powstającej na terenie spółki PGE Gryfino 2050 sąsiadującą z Elektrownią Dolna Odra. Wartość inwestycji to 4,7 mld zł.
Inwestycja, którą realizuje spółka PGE Gryfino 2050 polega na zbudowaniu dwóch nowoczesnych, wysokosprawnych i niskoemisyjnych bloków gazowo-parowych o łącznej mocy 1400 MWe w Nowym Czarnowie w gminie Gryfino (woj. zachodniopomorskie).
– Budowa nowych bloków jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na moce wytwórcze w systemie energetycznym w tym regionie – mówi Tomasz Pluciński, dyrektor projektu budowy bloków gazowo-parowych dla spółki PGE Gryfino 2050.
– Dzięki inwestycji, nowa elektrownia będzie największą elektrownią gazową w Polsce i jedną z najnowocześniejszą w Europie. Zapewnią to nowoczesne turbiny klasy H o prawności ok. 63%. Nowe bloki będą spełniały rygorystyczne normy środowiskowe dotyczące emisyjności – zapewnia.
Potrzebne do budowy bloków kluczowe elementy zostaną sprowadzone z kilku miejsc na świecie: z Francji (turbina gazowa), z Polski oraz Szwajcarii (turbina parowa), z Wrocławia (generator), z Turcji (transformatory blokowe), z Opola (kondensator), z Hiszpanii (pompa wody zasilającej), a nawet z Wietnamu (moduły kotła).
Część elementów dotrze drogą wodną
Elementy dostarczane są transportem kolejowym, drogowym oraz wodnym na statkach, barkach i pontonach.
– Każdy transport podlega bardzo szczegółowej weryfikacji, opracowywany jest plan załadunku, przeładunku i wyładunku – opowiada dyrektor.
Wśród kluczowych elementów jest turbina gazowa z francuskiego Belfort, która do Szczecina dotrze transportem śródlądowym w sierpniu. Natomiast turbina parowa dostarczana jest w kilku elementach. To część wysokoprężna (kadłub oraz wirnik), obudowa części niskoprężnej oraz wirnik części niskoprężnej.
– Wirnik części niskoprężnej dostarczono do Dolnej Odry barką ze Szwajcarii – mówi Pluciński dodając, że budowa części niskoprężnej jest w trakcie transportu drogą wodną z Opola do Dolnej Odry. Spodziewamy się jej z końcem maja.
Na generator składają się wirnik oraz stojan. Wirnik generatora dostarczono do Dolnej Odry transportem wodnym ze Szwajcarii. Natomiast stojan generatora o wadze 453,6 ton przebył drogę z Wrocławia do Gdyni koleją poprzez dedykowany wagon typu norka.
– Następnie pontonem - transportem morskim do Szczecina i kolejno przeładowany na barkę i dostarczony do Dolnej Odry transportem rzecznym – wyjaśnia.
PortalGospodarkaMorska.pl dowiedział się również, że transformator blokowy jest trakcie transportu na teren budowy.
– Dotrze on z Turcji transportem morskim do Belgii, następnie przeładowany zostanie na barkę i transportem rzecznym zostaną dostarczone do Dolnej Odry – mówi dyrektor Pluciński.
Dodajmy, że pompy wody zasilającej na teren inwestycji dotarły transportem drogowym z Hiszpanii.
– Moduły kotła HRSG z Wietnamu transportem oceanicznym dostarczono do portu w Szczecinie, a następnie przeładowano na barki i sukcesywnie dostarczano na plac budowy – informuje.
Kondensator dla bloku 9 dostarczono z Opola transportem drogowym, natomiast dla bloku 10 są aktualnie w trakcie transportu rzecznego barkami do Dolnej Odry.
Terminal LNG w Świnoujściu i Baltic Pipe dostarczą paliwo
Elektrownia gazowo-parowa zasilania będzie paliwem dostarczanym z terminala LNG w Świnoujściu oraz z gazociągu Baltic Pipe.
Wartość kontraktu, razem z 12-letnia umową serwisową to ok. 4,7 mld zł netto. Nową elektrownię buduje konsorcjum firm w składzie General Electric i Polimex Mostostal, które wygrały przetarg na zaprojektowanie, dostawy, budowę i montaż oraz uruchomienie i przekazanie bloków do eksploatacji.
Prace na budowie przebiegają zgodnie z harmonogramem przewidującym zakończenia inwestycji w IV kwartale 2023 roku.
– Zaawansowanie prac nad inwestycją przekroczyło już 65 proc. Na budowie pracuje obecnie ok. 950 osób, natomiast w szczytowym okresie będzie pracować nawet 2500 ludzi – zapowiada dyrektor Pluciński.
Na potrzeby budowy elektrowni PGE Gryfino 2050 Sp. z o.o. i realizowanych dostaw wybudowano port barkowy nad rzeką Odrą w rejonie tzw. Zimnego Kanału na terenie Elektrowni Dolna Odra.
Tomasz Pluciński mówi, że port barkowy służy jako platforma rozładunkowa elementów gabarytowych.
– Na jego terenie został zmontowany dźwig kratownicowy Mammoet AK912, który posłuży do rozładunku najcięższych elementów z barki jak moduły ciśnieniowe kotła HRSG, zbiornika wody zasilającej, stojana i wirnika generatora. Ładunek dalej z portu barkowego na plac budowy transportowany jest za pomocą samojezdnej platformy transportowej SPMT – opowiada.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej