W należącej do Babcock stoczni w Rosyth ma miejsce budowa przyszłego HMS Venturer, pierwszej fregaty typu 31 (określanych także jako typ Inspiration). Podobnie jak wielozadaniowe fregaty programu "Miecznik" opiera się on na platformie Arrowhead 140. Dzięki temu można sobie wyobrazić, jak będą wyglądać prace nad polskimi okrętami w niedalekiej przyszłości.
Na załączonym zdjęciu dobrze widać, jakie postępy poczyniono w trakcie budowy trwającej od września 2021 roku. Właściwie wszystkie elementy kadłuba zostały połączone, powstaje także nadbudówka. Stoczniowcy w Rosyth przeprowadzili kluczowe prace związane z konsolidacją wszystkich segmentów. Dzięki temu mogli zważyć prototypową jednostkę. Wykorzystano przy tym podnośniki hydrauliczne i czujniki obciążnikowe, a sam kadłub został trzykrotnie podniesiony w celu przeprowadzenia testów.
Cała procedura ma istotne znaczenie dla kolejnego, kluczowego etapu budowy przyszłego HMS Venturer. Wedle wstępnych planów okręt ma zostać zwodowany w I poł. 2024 roku. Na terenie stoczni w Rosyth trwa także budowa kolejnych, zaplanowanych jednostek, które otrzymają nazwy Active i Formidable. Prace nad pierwszą z nich trwają od stycznia ub.r., a we wrześniu tego samego roku odbyło się położenie stępki, w czym brali udział także przedstawiciele PGZ Stocznia Wojenna S.A. z Gdyni. Program zakłada dostarczenie dla Royal Navy pięciu fregat, przy czym przyszły HMS Venturer ma trafić do zamawiającego w 2027 roku.
Zaplanowane okręty mają stopniowo zastępować starsze, budowane w latach
1990-2002 fregaty Typ 23. Oparte na projekcie Arrowhead 140, będą miały
138,7 metrów długości i wyporność wynoszącą 5 700 ton. Zasięg ma wynosić
9000 mil morskich, a prędkość sięgać do 28 węzłów. W zależności od
konfiguracji i wyposażenia, ilość członków załogi ma wahać się od 80 do
100, a w maksymalnym wariancie do 160. Przy tych rozmiarach świadczy to o
znacznej informatyzacji oraz automatyzacji technologii, jaka ma znaleźć
się na tych okrętach. Dwupaliwowy napęd mają stanowić cztery silniki
diesla Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 (8,2 MW) oraz cztery generatory
Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B (900 kW). W wyposażeniu znajdzie się radar
Thales NS110, system zarządzania walką Tacticos, zintegrowany system
nawigacji i mostka nawigacyjnego dla okrętów od Raytheon, radary
nawigacyjne Terma Scanter i Raytheon NSX, system łączności satelitarnej
Viasat Ultrahigh-frequency, a także Sonar 270 przeznaczony do obrony
okrętów nawodnych (SSTD). Uzbrojenie mają stanowić 24 pionowe wyrzutnei
rakiet przeciwlotniczych Sea Ceptor, automatyczny system artyleryjski
Mk 110 57 mm, dwa działka automatyczne Mk 4 40 mm, cztery karabiny
maszynowe 7,62 mm, cztery karabiny maszynowe M134 Minigun, a także
wyrzutnie pionowego startu (VLS) Mark 41.
Okręty oparte na platformie Arrowhead 140 powstają również w Polsce (trzy) i Indonezji (dwie), gdzie w każdym z tych państw rozpoczęto w ubiegłym roku budowę prototypowych okrętów. W związku z polskim programem "Miecznik" są prowadzone prace nad przyszłym ORP Wicher. Cięcie blach miało miejsce 16 sierpnia ub.r., natomiast położenie stępki odbyło się 31 stycznia tego roku. Wszystkie te uroczystości odbyły się w PGZ Stocznia Wojenna S.A. w Gdyni. Jego wodowanie jest zaplanowane na 2026 rok, a przekazanie zamawiającemu trzy lata później. Babcock jest partnerem polskiej stoczni, obie współpracują m.in. w ramach regularnych spotkań oraz programu kształcenia kadr stoczniowych.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy