Grupa instytucji z branży morskiej, głównie reprezentujących zrzeszenia i stowarzyszenia marynarzy, wystosowała list otwarty do sekretarza generalnego ONZ Antonio Guterresa wzywając organizację do podjęcia kroków w celu ewakuacji marynarzy, którzy wciąż nie mogą opuścić Morza Czarnego i Morza Azowskiego z powodu wojny.
Sygnatariusze listu przesłanego tuż przed rocznicą ataku Rosji na Ukrainę zwracają uwagę, że na 62 statkach na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim przebywa wciąż 331 uwięzionych marynarzy, którzy nie mogą wrócić do domów ze względu na działania wojenne. „Wzywamy ONZ do pilnego zajęcia się sprawą i ewakuacji wszystkich pozostałych marynarzy i statków” – czytamy w liście. „Nasi marynarze są sercem naszej branży i nie można o nich zapomnieć. Od 12 miesięcy tkwią w kryzysie, na który nie mają wpływu. Samo wykonywanie pracy nie może odbywać się kosztem ich życia.”
Autorzy listu akcentują także, że ONZ oraz Turcja były w stanie podjąć skuteczne działania w sprawie tzw. korytarza zbożowego. „Jesteśmy zaangażowani we wspieranie dalszego sukcesu inicjatywy Black Sea Grain Initiative, jednak nie może to odbywać się kosztem życia niewinnych marynarzy. Działania należy podjąć teraz” – zaznaczają, podkreślając jednocześnie, że wykonanie kluczowych dostaw zboża z ukraińskich portów nie byłoby możliwe bez zaangażowania marynarzy, dlatego ich ewakuacja powinna mieć najwyższy priorytet.
Pod listem podpisało się kilkudziesięciu przedstawicieli organizacji żeglugowych i crewingowych głównie z Europy i Azji, w tym prezesi japońskich linii żeglugowych „K” Line, Mitsui O.S.K. Lines i NYK Line, oraz kapitan Kuba Szymański, sekretarz generalny InterManager.
Pełna treść listu dostępna jest tutaj.
Fot. Depositphotos
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej