Sektor OZE tak jak inne branże też generuje ślad węglowy, ale w obszarach związanych z produkcją komponentów i obsługą np. statków instalacyjnych. Sprawie ma przyjrzeć się branża w ramach projektu, która ma na celu opracowanie ram monitorowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych w sektorze offshore wind.
W projekcie JIP-EMRED uczestniczą takie podmioty jak lider certyfikacji DNV, a także firmy energetyczne i operacyjne - ScottishPower Renewables, RWE, Vattenfall, Orsted, Jan De Nul Group, DEME, Ziton, Cadeler, Van Oord oraz Fred. Olsen Windcarrier.
Zgodnie z prognozami DNV (raport Energy Transition Outlook 2050), morska energetyka wiatrowa powinna pokrywać 15% światowej produkcji energii. Jednak realizacja tego wzrostu będzie wymagała ogromnego przyspieszenia rozwoju i zaangażowania dużej liczby statków instalacyjnych do obsługi morskiej energii wiatrowej. To może wpłynąć na wzrost emisji w segmencie logistyki. Kluczowa jest dekarbonizacja floty, ale żeby wiedzieć o postępach, potrzebne są wiarygodne dane. Operatorzy statków powinni zapewnić przejrzyste raportowanie emisji.
- Większość obecnych wskaźników umożliwia monitorowanie transportu przez wzgląd na tzw. emisje na tonomilę. Tworzy to jednak lukę dla statków w segmencie morskich instalacji wiatrowych, gdzie rodzaje wykonywanych prac są znacznie bardziej złożone. Naszym celem jest stworzenie wspólnego zestawu standardów do śledzenia i raportowania tych emisji, takiego, który obejmuje te zróżnicowane tryby pracy, tryby napędu i działania operacyjne – powiedział dyrektor ds. statków w DNV Arnstein Eknes.
Firmy czarterowe i instytucje finansowe będą mogły porównywać statki pod względem nowych wskaźników emisji i dokumentować efektywność swoich projektów. Projekt JIP zapewni zestaw mierników emisji, które będą stanowić podstawę do obiektywnego pomiaru emisji gazów cieplarnianych. Wynikiem tego będą parametry i pomiary "wykonanej pracy", które są odpowiednie dla poszczególnych typów statków i trybów pracy (np. instalacja turbin czy postów w porcie).
Projekt skupi się przede wszystkim na statkach do instalacji fundamentów (pływających i typu jack-up), statkach do instalacji turbin wiatrowych oraz statkach do układania kabli.
Fot. Depositphotos
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim