Port w Rønne na duńskiej wyspie Bornholm, będącej stosunkowo blisko planowanych polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku, może być jednak zbyt płytki, by obsługiwać duże dostawy komponentów.
Duńskie media podają, że Copenhagen Infrastructure Partners, firma specjalizująca się w inwestycjach infrastrukturalnych, m.in. w dziedzinie energetyki wiatrowej, ostrzega, że port w Rønne może okazać się zbyt płytki dla dużych dostaw komponentów na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej.
Położony na duńskiej wyspie Bornholm port Rønne jest jednym z rosnących hubów portowych dla morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Port leży stosunkowo blisko obszarów, na których powstaną polskie farmy, z tego względu jako w charakterze portu instalacyjnego wskazała go Polenergia, która wraz z Equinorem rozwija projekty farm Bałtyk 1, 2 i 3. Tym samym Duńczycy skorzystali na chaosie związanym z budową polskiego portu instalacyjnego (pierwotnie ustawowo wskazaną lokacją był Port Gdynia, następnie przeniesiono plany do Gdańska, aż w końcu Orlen sam rozpoczął budowę w Świnoujściu). Z Bornholmu korzystać zamierzają także inne firmy rynku offshore pracujące na Bałtyku.
Jednak duńska firma Copenhagen Infrastructure Partners (CIP)
ostrzega, że Rønne może mieć problemy z obsługą dużych jednostek
offshore. Wszystko ze względu na głębokość nabrzeży portowych. Wynosi
ona 11 metrów, podczas kiedy zalecana to 12-14 metrów. Różnica nie jest
duża, ale powoduje ryzyko konieczności wykorzystywania jednostek o
niższym zanurzeniu.
Według CIP Rønne Havn, spółka administrująca
portem, powinna zająć się pogłębieniem akwenów. Firma zauważa, że co
prawda część nabrzeży została przygotowana w ten sposób, aby dało się je
w dłuższej perspektywie pogłębić do 13 metrów, ale póki co nie ma
takich planów, co przyznał w regionalnej stacji telewizyjnej Lars
Nordahl Lemvigh z Rønne Havn.
Według Lemvigha, podstawowymi
zadaniami na najbliższe lata jest utworzenie powierzchni magazynowych i
składowych, na których będzie mógł się także odbywać wstępny montaż
elementów turbin wiatrowych.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”