• <
nauta_2024

Boom w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-24/2024)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Boom w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 20-24/2024)

Partnerzy portalu

Popyt na używane masowce jest dość duży od początku 2024 r. Zgodnie z najnowszymi danymi aktywność związana ze sprzedażą i zakupem masowców do przewozów ładunków suchych wykazała w tym roku niezwykłą siłę, osiągając drugi co do wielkości w historii branży wolumen transakcji w badanym okresie. Wyprzedzony był on jedynie przez rekord 403 sprzedaży w 2021 roku. Warto zauważyć, że w pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku zanotowano 362 sprzedaże jednostek o nośności powyżej 20 tys. ton. Oznacza to wzrost o 87 transakcji w porównaniu do tego samego okresu w 2023 r. Szczegółowe danych dla ostatnich tygodni, potwierdzający trend przedstawiały różnorodne źródła shipbrokerskie, w tym Golden Destiny. 

Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko – i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej i społecznej.

Rynek masowców


Popyt na używane masowce, jak dotąd w 2024 r., przyćmił zapotrzebowanie na tankowce, które jednak jest również spore. Mimo to aktywność na rynku sprzedaży i zakupu masowców była znacznie bardziej widoczna niż na rynku zbiornikowców. W 2024 r. właściciela zmieniło jak dotychczas około 400 masowców, a ich łączna wartość wynosi około 7,7 mld dolarów (średnia cena za statek: 20 mln dolarów). Greccy nabywcy są najbardziej aktywnymi uczestnikami rynku S&P (ang. Sale and Purchase) statków masowych z 89 transakcjami, a tuż za nimi plasują się Chińczycy z 75 transakcjami. Podobnie Grecy są również najlepiej sprzedającymi się produktami z 75 transakcjami, podczas gdy Chińczycy pozostają w tyle z 48 transakcjami. 

W tygodniu 20 doszło do czternastu transakcji kupna – sprzedaży używanych masowców na łączną kwotę 287.5 mln USD. Odnotowano dwa złomowania o łącznym DWT na poziomie 111.401. Jednocześnie w tym samym tygodniu złożono aż osiemnaście nowych zamówień o łącznej wartości ok. 1 mld 50 mln USD i nośności 3.084.100 DWT.  Tydzień 21 to dziewiętnaście transakcji kupna – sprzedaży używanych masowców na kwotę 560.750 tys. USD. Doszło do zaledwie dwóch złomowań jednostek o łącznej nośności 65.283 tony. Doszło również do zamówienia sześciu nowych masowców – 388 tys. DWT oraz wartości 208 mln USD.

W tygodniu 22 doszło do siedemnastu transakcji kupna – sprzedaży używanych masowców o łącznej wartości 302.180 mln USD. Doszło również do jednego złomowania statku masowego o DWT 71.290. W tym samym tygodniu zamówiono siedemnaście masowców o całkowitym DWT 1.576.000 i łącznej wartości 520 mln USD. W tygodniu 23 doszło do szesnastu sprzedaży używanych masowców na łączną kwotę 66.7 mln USD. Doszło również do jednego złomowania statku masowego o nośności 38.858 ton. Jednocześnie doszło do trzech nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 209 tys. ton. 

W tygodniu 24 doszło do jedenastu sprzedaży używanych masowców na łączną kwotę 160.6 mln USD. Zanotowano też zaledwie jedno złomowanie masowca o DWT 68.591. Zamówiono też cztery nowe jednostki o łącznym DWT 210.000 oraz zainwestowanym kapitale 
na poziomie 130 mln USD. 

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


W tygodniu 20 doszło do dwunastu sprzedaży używanych zbiornikowców o łącznej wartości 330.3 mln USD. Zezłomowano jeden mały zbiornikowiec o DWT 1.515. Jednocześnie doszło do czterech nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 200 tys. i wartości 183.6 mln USD. Tydzień 21 to informacja o zmianie właściciela jedenastu używanych tankowców o łącznej wartości 690.9 mln USD. W tym samym czasie doszło do jednego złomowania dużego tankowca o nośności 273.206 ton. Zamówiono aż piętnaście nowych tankowców o łącznym DWT na poziomie 1.511.500 i wartości kontraktowej na poziomie 976 mln USD. 

W tygodniu 22 cztery używane tankowce zmieniły właścicieli. Wartość transakcji opiewała na 74.600 mln USD. Nie było żadnych złomowań. Zamówiono również osiemnaście nowych tankowców o łącznym DWT 975.800 i zainwestowanym kapitale na poziomie 637.800 mln USD.

W tygodniu 23 doszło do trzech sprzedaży tankowców używanych o łącznej wartości na poziomie 78 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Doszło za to do siedmiu nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 567 tys. oraz o wartości zainwestowanego kapitału na poziomie 332 mln USD. Tydzień 24 to dziewięć transakcji używanymi tankowcami o wartości 274.050 mln USD. Zezłomowano dwie jednostki tego typu o łącznym DWT 429.652. Zamówiono również aż osiemnaście zbiornikowców o łącznym DWT na poziomie 2.426 tys. oraz całkowitej wartości ponad 709 mln USD. 

Dynamika inwestycji na rynku zbiornikowców jest również duża. Widoczne jest to zarówno wśród transakcji na rynku jednostek używanych, jak również na rynku nowych zamówień.  

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.