• <
CSL_1100X200_jpg_2024

BNP Paribas: w Trójmieście najwięcej nowej powierzchni przemysłowo-logistycznej

18.08.2021 09:56 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski BNP Paribas: w Trójmieście najwięcej nowej powierzchni przemysłowo-logistycznej

Partnerzy portalu

BNP Paribas: w Trójmieście najwięcej nowej powierzchni przemysłowo-logistycznej - GospodarkaMorska.pl
Fot. Hannes Egler / Unsplash

Zajmujący się rynkiem nieruchomości BNP Paribas Real Estate podsumował rynek powierzchni przemysłowo-logistycznych w Polsce w drugim kwartale roku. Rejony nadmorskie zostały w nim uznane za rozwojowe.

Raport pokazuje, że głównymi regionami na rynku powierzchni przemysłowo-logistycznych w kraju pozostają okolice Warszawy, Górny Śląsk, okolice Łodzi, Poznania i Dolny Śląsk. Są to regiony uprzemysłowione, a jednocześnie bardzo dobrze skomunikowane i połączone z międzynarodowymi szlakami. Raport wskazał także siedem regionów rozwojowych. Region Trójmiasta znalazł się w tym zestawieniu na drugim miejscu (za Krakowem), zaś Szczecin na piątym (wyprzedzona przez okolice Białegostoku oraz Torunia i Bydgoszczy).

Ogólne zapatrywania ekspertów na stan rynku są optymistyczne. Igor Roguski, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych Europa Środkowo-Wschodnia BNP Paribas Real Estate Poland twierdzi, że Polska to jedna z najlepszych lokalizacji logistycznych w perspektywie średnioterminowej: – Rynek nieruchomości przemysłowo-logistyczych w Polsce przeżywa hossę, a magazyny stanowią najbardziej pożądaną klasę aktywów dla wielu inwestorów. Polska to drugi rynek w UE pod względem tempa wzrostu i ósmy pod względem wielkości rynku nieruchomości logistycznych – podał Roguski.

W tej chwili w budowie znajduje się ponad 3,3 miliona metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni przemysłowo-logistycznej, co stanowi najwyższy wynik w historii w ujęciu kwartalnym. Pod względem nowej podaży Trójmiasto wypadło najlepiej, w trakcie realizacji jest m.in. rozbudowa Pomorskiego Centrum Logistycznego w sąsiedztwie DCT Gdańsk. „W II kwartale na rynek dostarczono 418 600 metrów kwadratowych nowej powierzchni, z czego najwięcej przybyło w Trójmieście i Krakowie”. W Trójmieście jest to związane m.in. z dynamicznym rozwojem portów i logistyki morskiej, która wymaga coraz większego zaplecza do składowania towarów. Rosnącemu popytowi próbują sprostać rozwijające się centra logistyczne.

Jednak pod względem powierzchni przemysłowo-logistycznych będących w budowie, tereny nadmorskie wyprzedzają inne regiony. Szczecin znajduje się dopiero na siódmym miejscu, Trójmiasto na dziewiątym. Obecność portów wydaje się nie wpływać aż tak znacząco na popyt w skali krajowej. Choć operatorzy logistyczni są na drugim miejscu pod względem sektorów na miejscu (wyprzedzani tylko przez e-commerce) i odpowiadają za 17 procent udziału w popycie brutto, to największy popyt wykazano na Górnym Śląsku (20 procent), w Poznaniu (16 procent), Dolnym Śląsku (12 procent), powiększonym regionie Warszawy (12 procent), Polsce Centralnej w okolicach Łodzi (9 procent). Pozostałe regiony raportu według opracowania odpowiadają łącznie za 31 procent popytu – autorzy nie precyzują, jaki wynik osiągają w tym zestawieniu regiony nadmorskie.

Raport wskazuje, że na stabilnym poziomie pozostały czynsze za wynajem. Co ciekawe, spośród regionów portowych to Szczecin jest droższy – ceny w tych okolicach zaczynają się od około 3,20 euro za metr kwadratowy miesięcznie. W Trójmieście można znaleźć tańsze powierzchnie – od około 2,85 euro za metr.

– Kolejne zatory w chińskich portach oraz blokada Kanału Sueskiego, którą niedawno obserwowaliśmy, wskazują na konieczność restrukturyzacji łańcuchów dostaw wielu firm – komentowała cytowana w raporcie Martyna Majka, zastępca dyrektora w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych BNP Paribas Real Estate Poland. – Skutkami takich sytuacji są bowiem opóźnienia dostaw produktów, środków produkcji i półproduktów zarówno do Europy, Ameryki Północnej i Azji. Ma to bezpośrednie przełożenie na wzrost kosztów importerów, co finalnie odczują również konsumenci. Ryzyko związane z lokowaniem centrów produkcyjnych w regionach Azji jest coraz częściej zauważane i wiele firm stara się nim odpowiednio zarządzić. Stąd też decydują się one na lokowanie produkcji bliżej swoich głównych rynków zbytu.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.