Firma Blue World ogłosiła udany test pierwszego na świecie systemu ogniw paliwowych HT PEM o mocy 200 kW. Test zakończono w nowo utworzonych obiektach testowych połączonych z fabryką Blue Aalborg, gdzie produkowane są ogniwa paliwowe do systemu.
Wstępne testy zakończyły się świetnymi wynikami, które przekroczyły oczekiwania dotyczące wydajności. To oznacza osiągnięcie ważnego kamienia milowego w procesie wdrażania nowej technologii, która przyspieszy dekarbonizację przemysłu morskiego.
Przy sprawności elektrycznej do 55% po osiągnięciu etapu komercyjnego, system ogniw paliwowych zazwyczaj zapewnia oszczędność paliwa na poziomie 20-30%, co umożliwia ekonomiczne wykorzystanie zielonych paliw. Ponadto system ogniw paliwowych umożliwia wychwytywanie do 100% dwutlenku węgla zarówno w celu wykorzystania w produkcji zielonego paliwa, jak i do przechowywania.
Pierwszym systemem pilotażowym jest system o mocy 1 MW do produkcji energii na pokładzie. System zostanie zainstalowany na jednym z dużych statków AP Moller – Maersk z podwójnym zasilaniem paliwem metanolowym, a instalacja na pokładzie jest spodziewana w pierwszej połowie 2026 r.
Blue World początkowo będzie dostarczać systemy zasilania pomocniczego i oczekuje, że ich system morski osiągnie poziom komercyjny w 2027 r. Ostatecznie firma będzie dostarczać wielomegawatowe systemy napędowe do globalnej żeglugi, gdzie technologia ogniw paliwowych będzie miała największy wpływ zarówno na środowisko, jak i klimat.
Położono stępkę pod pierwszy z dwóch statków hybrydowych Stena Line typu NewMax – Stena Futura
Umowa o budowę statku – „prevention principle”
Kanada startuje z własnym "Miecznikiem" i rozpoczyna budowę serii niszczycieli
Rozmowy o wzmocnieniu europejskiego przemysłu morskiego
Dookoła stoczni, ale na kołach. Pierwsza podróż nowego statku w Karstensenie
Neuroróżnorodność w branży morskiej z perspektywy Women Can Sea