Pasażerowie fińscy korzystający z transportu morskiego po raz drugi z rzędu uznali Viking Line za najbardziej zrównoważoną firmę żeglugową obsługującą połączenia między Finlandią a Szwecją. Prawie połowa osób, które wypełniły ankietę, wybierze w przyszłości jeszcze bardziej przyjazne dla klimatu środki transportu, a dwie trzecie są gotowe dopłacić do biletu, aby zmniejszyć niekorzystny wpływ statku na środowisko – wynika z najnowszego badania EPSI linii promowych Passenger Transport Ferries 2023.
„Wskaźnik zrównoważonego rozwoju Viking Line dla usług między Finlandią a Szwecją wynosi 71,1, podczas gdy średnia w branży wynosi 70,1. Indeks mierzy odczucie klientów i postrzeganie działań przedsiębiorstw żeglugowych w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju” – informuje Viking Line.
W badaniu EPSI Rating Passenger Transport 2023 zbadano w szczególności doświadczenia i zadowolenie klientów w przypadku różnych firm transportu morskiego.
W sumie przebadano 928 osób, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy odbyli co najmniej jeden rejs lub jeden rejs regularny z Finlandii. Wywiady przeprowadzono w dniach 3–9 maja 2023 r. Badanie przeprowadzono także w Szwecji i Estonii. EPSI Rating Group prowadzi badania rynku w regionie nordyckim, Wielkiej Brytanii, Holandii i krajach bałtyckich.
Po covidzie rynek przewozów pasażerskich wzrósł i będzie rósł dalej przewiduje Passenger Ferry Service Market Insights 2023. Wielkość rynku usług przewozów pasażerskich promami wyceniono na 3 177,09 mln USD w 2022 r. i oczekuje się, że w okresie prognozy będzie on rósł w tempie CAGR wynoszącym 15,45%, osiągając 7 522,1 mln USD do 2028 r.
W raporcie dotyczącym rynku bałtyckiego Viking Line uzyskała najlepsze oceny we wszystkich częściach indeksu zrównoważonego rozwoju: zrównoważonym rozwoju gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Indeks jest częścią szerokiego badania EPSI Rating dotycz fińskiego transportu pasażerskiego w 2023. Jego podstawą są wywiady z 928 fińskimi pasażerami transportu morskiego. Pozostałe zbadane przedsiębiorstwa żeglugowe świadczące usługi między Finlandią a Szwecją to FinnLines i Silja Line.
„Jesteśmy dumni z wyniku osiągniętego w rankingu, ponieważ od lat 80. XX wieku skupiamy się na działaniach na rzecz ochrony środowiska, a we wszystkich naszych działaniach uwzględniamy także inne aspekty zrównoważonego rozwoju” – mówił Dani Lindberg, menedżer ds. zrównoważonego rozwoju w Viking Line po ogłoszeniu wyników badań.
Podkreśla on, że bardzo budujący jest fakt, że – jak wynika z badania – pasażerowie tego operatora mają największe oczekiwania w zakresie zrównoważonego rozwoju i są też najbardziej zadowoleni są z informacji o działania przewoźnika na rzecz zrównoważonego rozwoju. Aby dokonywać wyborów związanych z ochroną środowiska, ludzie potrzebują wiedzy, a my z roku na rok chcemy dawać naszym pasażerom jej coraz więcej – wyjaśnia Lindberg.
Spośród populacji badanych, 51% stwierdziło, że bierze pod uwagę wpływ podróży na klimat i środowisko. Około 46% zamierza w przyszłości wybrać środki transportu, które będą jeszcze bardziej przyjazne dla klimatu, a 31% planuje ograniczyć podróże aby chronić środowisko. W jednym punkcie badania rejestrujemy dysonans. Bowiem tylko 3% respondentów planuje zastąpić spotkania fizyczne spotkaniami cyfrowymi. Tak więc po covidzie odżyły w Finach ciągotki podróżnicze i chęć spotkań bezpośrednich.
„Jedną z naszych największych tegorocznych inicjatyw środowiskowych jest to, że oferujemy naszym pasażerom i wkrótce będziemy oferować naszym klientom cargo możliwość zakupu biopaliwa w celu zrekompensowania paliwa zużywanego podczas podróży – zapowiada Dani Lindberg. Informowaliśmy o tej inicjatywie na łamach GospodarkaMorska.pl.
Efekt rozwiązania polega na tym, że kiedy pasażer rezerwujący podróż wybiera biopaliwo, emisja gazów cieplarnianych podczas podróży zostaje zmniejszona aż o 90% w porównaniu z innymi paliwami okrętowymi używanymi przez statki operatora. Wybór opcji jest dobrowolny.
„68% procent osób, które wypełniły ankietę EPSI, stwierdziło, że jest gotowe zapłacić za zmniejszoną emisję. Podczas rejsu między Turku a Sztokholmem dodatek za biogaz na pasażera wynosi zaledwie pięć euro, dlatego uważamy, że ta nowa opcja naprawdę dobrze zaspokoi życzenia naszych klientów” – uważa Dani Lindberg.
Przedmiotem sondażu na potrzeby Passenger Transport Ferries 2023 była także satysfakcja i lojalność klientów. Viking Line ma zarówno najbardziej zadowolonych, jak i najbardziej lojalnych klientów korzystających z serwisów między Finlandią a Szwecją,.
Viking Line rozpoczął inicjatywy przyjazne środowiska już w latach 80. Kiedy jeszcze w niektórych (a może nawet wielu) stoczniach stosowano jeszcze szkodliwe farby, szczeliwa i kleje, a do izolacji maty azbestowe i włókna szklane Finowie zaczęli działać na rzecz środowiska. Viking rezygnuje ze stosowania toksycznej farby na dna swoich statków, a nurkowie zaczynają używać szczotek do czyszczenia dna statków.
Pasażerowie i personel dbają o recykling odpadów na pokładach statków. W Sztokholmie zostaje uruchomiony pierwszy nabrzeżowy system zasilania energią. Dziś takie rozwiązania stosowane są także w Helsinkach, Mariehamn i Tallinie.
W latach 90. Operator przechodzi na paliwo o niskiej zawartości siarki i w ten sposób staje się w świecie pionierem, który w regularnej żegludze zmniejsza emisję dwutlenku siarki. Statki tego armatora nie wyrzucają ścieków za burtę, lecz ze zbiorników na statkach są wypompowywane na brzeg w celu ich oczyszczenia. Do chłodzenia powietrza na statkach zaczęto wykorzystywać wodę zaburtową, a powietrze na pokładzie jest podgrzewane za pomocą energii odzyskiwanej ze gazów spalinowych.
Lata 2000. to kolejne kroki w działaniach na przyjaznego dla środowiska wykorzystania statków. Viking Line jest pierwszą firmą żeglugową na świecie, która wykorzystuje technologię Humid Air Motor w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu. Temperatura spalin silników statku zostaje obniżona, a do ich chłodzenia wykorzystuje się wodę zaburtową. W pierwszej dekadzie XXI wieku emisja tlenku azotu z silników statku Viking Cinderella zostaje zmniejszona w wyniku tego, że na statku zainstalowane są katalizatory. Natomiast na MS Viking XPRS rozpoczyna się recykling odpadów organicznych.
W drugiej dekadzie we flocie Viking Line pojawia się nowa jakość. MS Viking Grace zostaje wyposażony w silnik dwupaliwowy. Wykorzystuje jako paliwo pozbawiony siarki skroplony gaz ziemny z zamontowanej na pokładzie instalacji LNG. Pierwszy na Bałtyku, przyjazny dla środowiska statek zmniejsza emisję azotu o 85% i emisję gazów cieplarnianych o 15% w porównaniu ze statkiem napędzanym tradycyjnym paliwem okrętowym. Emisję cząstek stałych zredukowano praktycznie do zera – informuje armator.
MS Viking Grace to prom wycieczkowy zbudowany w stoczni STX Europe w Turku w Finlandii dla fińskiego przewoźnika promowego Viking Line. Statek został przekazany właścicielom 10 stycznia 2013 r. i wszedł do eksploatacji 13 stycznia 2013 r. Jest pierwszym tak dużym promem pasażerskim z silnikiem zasilanym gazem z układem LNG i zbiornikami na pokładzie statku pasażerskiego. Silnik może być również zasilany paliwem okrętowym.
MS Viking Grace jest pierwszym statkiem pasażerskim wyposażonym w technologię mającą na celu zmniejszenie wpływu statku na środowisko poprzez wykorzystanie siły wiatru. Fińska firma technologiczna Norsepower zakończyła testy żagli wirnikowych zainstalowanych na pokładzie promu Viking Grace w 2018 roku. Więcej na ten temat pisaliśmy w GospodarkaMorska.pl.
Okres testowy Viking Grace zakończono w kwietniu, a wyniki, poza Norsepower, zostały zatwierdzone przez działające niezależnie firmy takie jak ABB, Chalmers University i NAPA. Uzyskane wyniki potwierdziły, że Rotor Sail zmniejsza zużycie energii o 207-315 kW, co daje 231-315 ton paliwa rocznie. Według Norsepower, jest to zgodne z pierwotnym celem projektu.
MS Viking Grace jest tym samym pierwszym na świecie statkiem hybrydowym wykorzystującym zarówno LNG, jak i energię wiatrową. Statek wyposażony jest w system odzyskiwania energii, który przekształca nadwyżkę ciepła w energię elektryczną.
Druga dekada XXI to kolejny etap wdrażania innowacji na promach armatora. W modelach Viking Gabriella i Viking XPRS zainstalowano stabilizatory prądu, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Nowy statek Viking Glory zostaje wprowadzony do serwisu Åbo (Turku)-Åland Islands-Stockholm w marcu 2022 r., z przystankiem w wolnocłowym Mariehamn. Silniki statku umożliwiają optymalne wykorzystanie paliwa i nie powodują emisji siarki. Armator zrezygnował w tym przypadku ze stoczni fińskiej, ale zamontował silniki fińskiego producenta. Zbudowany został w chińskiej stoczni Xiamen Shipbuilding Industry (XSI) i został wyposażony w dwupaliwowe silniki Wärtsilä 31DF.
„Viking Glory jest wyposażony w sześć silników 31DF, które pozwalają na efektywną optymalizację zużycia paliwa. Silniki te charakteryzują się najniższym zużyciem paliwa, ale jednocześnie najwyższą mocą cylindrów w swoim segmencie (550 kW/cylinder)” – wyjaśnia kierownik projektu Kari Granberg, która odpowiada za nową konstrukcję w firmie Viking Line.
Dodatkową innowacją jest układ sterowania. Dzięki śrubie Azipod firmy Viking Glory można płynnie manewrować statkiem w porcie, co oszczędza czas i paliwo. Kształt kadłuba statku ogranicza powstawanie falowania i przez zmniejszenie oporu sprawia, ze maleje zużycie paliwa. MS Viking Glory wyposażony został również w innowacyjny układ wykorzystania zimna odpadowego z systemu LNG.
System odzyskiwania energii generuje do 40% energii elektrycznej potrzebnej na statku do celów zasilania przestrzeni pasażerskiej. Oszczędności energii służy również automatyka w przestrzeni pasażerskiej. Na Viking Glory światła w pustych kabinach są automatycznie wyłączane, a wentylacja i ogrzewanie są automatycznie obniżane.
Nie dosyć, że statki są i tak bardzo przyjazne dla środowiska, pasażerowie mogą również włączyć się program zrównoważonego rozwoju Viking Line. Pasażerom statków Viking Glory i Viking Grace oferuje się możliwość zakupu biogazu, aby zrekompensować emisję dwutlenku węgla podczas podróży, a tym samym zmniejszyć własną emisję nawet o 90%.
Viking Line przeciera, nie tylko na Bałtyku, szlak innowacji w dużych promach. Uczy również na czym polega zrównoważony rozwój operatora promowego. Ale pokazuje także, kierunki w jakich rozwija się żegluga promowa i daje wyraźny sygnał jakie kryteria będą wyznaczać ramy rozwoju ESG operatorów promowych. A te z kolei będą podstawą do eliminowania konkurencji operatorów, którzy nie będą nadążać z innowacjami na pokładach promów, a właściwie pod pokładami.
Marek Grzybowski
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024