W pierwszych czterech miesiącach 2021 roku suma tonażu wysłanego na złom już przekroczyła wspólny wynik z 2019 i 2020 roku. Powodem tej sytuacji są dramatyczne niskie stawki frachtowe.
Według BIMCO, jeśli to tempo utrzyma się przez resztę roku, jedenastoletni rekord złomowania zostanie pobity. Jak dotąd w tym roku globalną flotę handlową opuściło 10 tankowców do przewozu ropy naftowej i 38 tankowców do przewozu produktów naftowych.
Wzrost złomowania nastąpił dopiero po pierwszych dwóch miesiącach. W tamtym okresie tylko 11 tankowców zostało sprzedanych do rozbiórki, podczas gdy w marcu i kwietniu całkowita nośność zezłomowanych tankowców przekroczyła 1 miliona DWT.
Zwraca uwagę wzrost sprzedaży rozbiórkowej tankowców do przewozu produktów naftowych, natomiast liczba zezłomowanych tankowców do przewozu ropy nie robi wrażenia.
- Właściciele tankowców zarobili dużo pieniędzy w okresie boomu w 2019 i 2020 roku. Nikomu nie brakuje gotówki i nie szukają aktywnie możliwości likwidacji aktywów - mówi Peter Sand, główny analityk ds. żeglugi w BIMCO.
- Każdy kryzys zawiera elementy podobne poprzedniego, ale nigdy nie są one dokładnie takie same. Każdy z nich zawiera coś wyjątkowego. Tym razem wydaje się, że jest to złomowanie tankowców do przewozu produktów naftowych – dodał.
Niższe tempo wyburzeń w sektorze tankowców do przewozu ropy
Pomimo wzrostu liczby wyburzeń tankowców do przewozu ropy w marcu i kwietniu, sam poziom - w porównaniu z wielkością floty - jest znacznie niższy niż w przypadku tankowców do przewozu produktów naftowych.
Obecny wolumen zezłomowanych jednostek stanowi 60 proc. tego, co zostało wyburzone w całym 2020 roku (2,4 mln DWT). BIMCO szacuje, że przy niskich dochodach na rynku spot, które najprawdopodobniej utrzymają się dłużej, niż ktokolwiek ma nadzieję, nośność wyburzonych tankowców w 2021 roku bez wątpienia przekroczy tę z 2020 i 2019 roku (2,2 miliona DWT).
Ale jest mało prawdopodobne, aby osiągnąć 18,5 miliona DWT, które poszły na złom w 2018 roku, z powodu najniższych od wielu dekad zarobków.
- Jeśli rynek spot nadal będzie w dołku przez kolejny rok bez rzeczywistej poprawy zysków, wyburzenia przyspieszą w 2022 roku. To powiedziawszy, każde odbicie od dna ograniczy aktywność wyburzeniową - powiedział Sand.
Wysoka cena złomowania w Bangladeszu
Średnia cena stali z rozbiórki tankowców zapłacona w Bangladeszu osiągnęła rekordowy poziom 7 maja i wyniosła 520 dolarów za LDT (Light Displacement Tonage). Tankowiec, który ma na pokładzie zbiorniki ze stali nierdzewnej, taki jak „Laris” o nośności 13 843 DWT , może być wyceniony nawet na 845 dolarów za LDT, jeśli zostanie sprzedany chętnemu nabywcy w Indiach (źródło: GMS).
Ceny rozbiórki są często bardzo specyficzne dla danego statku, w zależności od zawartości i jakości stali, a także stanu, w jakim się znajdują.
Brakuje złomu
Brak złomu spowodował wzrost cen wyburzeń. Niemniej jednak żaden właściciel nie sprzedaje statku z powodu wysokich cen złomowania, ale z powodu przedłużających się kiepskich stawek frachtowych. Mimo to otrzymanie 21 milionów dolarów za 22-letni VLCC, który został zakupiony za 70 milionów dolarów, nieco wzmacnia sytuację finansową.
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektryczny
US Navy podpisuje kontrakt na osiem nowych zbiornikowców typu John Lewis
Wärtsilä i Royal Caribbean podpisują umowę serwisową celem przyspieszenia realizacji zrównoważonego rozwoju
Konosament – rola kapitana w wystawieniu (i zaklauzowaniu) konosamentu
W stoczni Fincantieri odbyły się trzy ważne wydarzenia w związku z budową statków dla MSC
Kongsberg Discovery testuje innowacyjny bezzałogowiec do działań podwodnych