Zakład Systemów i Sieci Bezprzewodowych Instytutu Łączności w Gdańsku, oddziału Polskiego Instytutu Badawczego, podjął się dwóch ambitnych inicjatyw wspieranych finansowo przez Unię Europejską. Celem tych projektów jest rozwój technologii, które znacząco podniosą poziom bezpieczeństwa żeglugi w regionie Morza Bałtyckiego.
W ramach pierwszej inicjatywy, czyli projektu ORMOBASS (Operational R-Mode Baltic Sea System for Robust Maritime Traffic and New Maritime Applications), planowane jest uruchomienie na Bałtyku systemu R-Mode. Ma on służyć do lokalizacji obiektów na morzu, który umożliwia pozycjonowanie, nawigację i wyznaczanie czasu (PNT – Positioning, Navigation, Timing), działające niezależnie od systemów satelitarnych. Projekt zakłada również rozwój specjalistycznych urządzeń pokładowych dla statków, które będą korzystać z R-Mode.
Drugim przedsięwzięciem jest projekt (Maritime Data Methods for Safe Shipping), który skupia się na opracowaniu cyfrowych usług wspomagających żeglugę na wyznaczonych szlakach morskich Bałtyku. W tym celu powstaną następujące narzędzia: Cyfrowe Ostrzeżenia Nawigacyjne (Digital Navigational Warnings), Cyfrowe Pomoce Nawigacyjne (Digital Aids to Navigation) oraz Cyfrowa Usługa VTS (Digital VTS Service).
Realizacja obu projektów ma zapewnić większe bezpieczeństwo statków nawigujących po jednym z najbardziej zatłoczonych akwenów na świecie oraz promować nowoczesne metody w żegludze morskiej.
Przedsięwzięcia ORMOBASS i MaDaMe są realizowane przez konsorcja międzynarodowe, skupiające eksperów i firmy z siedmiu krajów regionu Morza Bałtyckiego. Polską stronę reprezentuje zespół specjalistów z Zakładu Systemów i Sieci Bezprzewodowych w Gdańsku Instytutu Łączności. Oba projektu otrzymały wsparcie finansowe od Unii Europejskiej w ramach programu Interreg Baltic Sea Region i mają zostać zakończone w 2026 roku.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”