• <
nauta_2024

Berg z kontraktem na pakiet napędowy dla rorowców wspomaganych wiatrem

12.06.2024 12:37 Źródło: Berg Propulsion
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Berg z kontraktem na pakiet napędowy dla rorowców wspomaganych wiatrem

Partnerzy portalu

Fot. Berg Propulsion

Firma Berg Propulsion wygrała kontrakt obejmujący hybrydowe rozwiązanie napędowe, które zapewni, że trzy wspomagane wiatrem statki typu ro-ro Louis Dreyfus Armateurs (LDA) zmaksymalizują wydajność niezależnie od trybu pracy. Po dostarczeniu przez chińską stocznię Wuchang Shipbuilding od 2026 roku innowacyjne statki będą przewozić podzespoły samolotów odrzutowych Airbus A320 Family z francuskiego Saint-Nazaire do końcowej linii montażowej w amerykańskiej stoczni w Mobile, w stanie Alabama.

Energia wiatrowa czerpana z sześciu systemów ożaglowania Flettner na pokładzie każdego statku w znacznym stopniu ma przyczynić się do zmniejszenia emisji. Planowane jest również wdrożenie oprogramowania do optymalizacji tras pogodowych w celu maksymalizacji czasu wspomagania napędu wiatrem. W trybie konwencjonalnym statki będą napędzane dwupaliwowymi silnikami na ekologiczny metanol, dzięki czemu także wtedy będą one zeroemisyjne. Optymalizacja wydajności napędu przez cały czas będzie polegać na zintegrowanym zarządzaniu energią i systemach napędowych firmy Berg. LDA określiła obszerny, niezależny od silnika pakiet napędowy dostawcy dla nowo budowanych statków. Oprócz kompletnego układu napędowego, współpracującego z głównymi silnikami każdego statku, Berg dostarcza także najnowocześniejsze śruby napędowe o regulowanym skoku, z możliwością regulacji nachylenia.

 - W LDA naszą ambicją jest poprowadzenie przemysłu morskiego przez jego transformację energetyczną. Musimy mieć pewność, że rozwiązania wspierające naszą wizję są najmądrzejsze z dostępnych i że możemy polegać na naszych partnerach technologicznych przez cały okres eksploatacji statku. Zintegrowany system napędowy BERG pozwala nam zminimalizować zużycie paliwa i emisje - podkreślił Arthur Barret, dyrektor działu inżynierii, projektów i innowacji w LDA.

- System współpracuje z alternatywnymi źródłami energii, w tym z wiatrem. Kluczową kwestią przy integracji żagli jest ich płynna współpraca z układem sterowania napędem, dzięki czemu możliwe jest dostosowanie siły ciągu w każdych warunkach pogodowych i morskich. W rozwiązaniu Berg układ Dynamic Drive jest zintegrowany z systemem sterowania MPC800, który zapewnia tę możliwość bez złożoności operacyjnej dodatkowego sprzętu - zaznaczyła Amrita Singh, Account Manager w Berg Propulsion.

- Pakiet napędowy obejmuje szereg "trybów", których wybór optymalizuje wydajność w zależności od różnych wymagań operacyjnych statku. Oprócz trybów mechanicznych z WOM lub elektrycznych, śruby napędowe działają również w trybie doładowania, aby osiągnąć pełną prędkość, gdy jest to wymagane. Gdy żagle wirnika są w użyciu, jedno lub oba śmigła mogą być opierzone, aby zoptymalizować operacje wspomagane wiatrem.Załoga stale optymalizuje wydajność, korzystając z elastyczności dostępnej dla jednostki sterującej napędem, zamiast być ograniczonym przez z góry określone zależności między obciążeniem silnika a zużyciem oleju napędowego - wyjaśnił Mattias Dombrowe, Business Manager ds. integracji systemów elektrycznych w Berg Propulsion.

- Współpraca z Wuchang Shipbuilding była absolutną przyjemnością, pozwalając nam zaprezentować kompetencje, zdolności i możliwości, jakimi dysponuje BERG, aby zmaksymalizować wydajność tych innowacyjnych statków - zaznaczył Wei Jun Zhang, Account Manager Berg Shanghai.

- Dekarbonizacja jest kluczowym czynnikiem napędzającym naszą działalność, a maksymalizacja wydajności jest głównym wymogiem zmniejszenia intensywności emisji dwutlenku węgla, niezależnie od tego, czy mówimy o obecnych paliwach, czy o nowej generacji alternatyw o wyższych kosztach. Współpraca z zespołem Berg Propulsion przez wiele lat okazała się dla nas zwycięską formułą -   skomentował Henrik Källsson, zastępca dyrektora zarządzającego Erik Thun AB.

Statki zostały zaprojektowane przez Deltamarin w celu zmniejszenia o połowę spalania paliwa i emisji CO2 podczas operacji transatlantyckich do 2030 roku w porównaniu z poziomem bazowym z 2023 roku. Hybrydowe rozwiązanie od Berg ma pozwolić silnikom głównym i elektrycznym napędzać napęd niezależnie lub jednocześnie, dzięki czemu najbardziej wydajna opcja zasilania jest wykorzystywana w miarę zmieniających się potrzeb operacyjnych statku.

Po aktualizacji do wersji Dynamic Drive, system MPC800M firmy Berg Propulsion jest w stanie ustawić górne limity prędkości statku lub zużycia paliwa poprzez optymalizację skoku i obrotów śruby napędowej o skoku kontrolnym. Jeśli limit prędkości zostanie przekroczony, system Dynamic Drive automatycznie zmniejsza ciąg, aż do osiągnięcia limitu. Jeśli priorytetem jest paliwo, algorytm wybiera obroty/skok, aby zoptymalizować wydajność silnika.

Oprogramowanie Dynamic Drive jest jedną z kilku zatwierdzonych opcji opracowanych przez Berg Propulsion, aby pomóc statkom sprostać wyzwaniom związanym z wydajnością. We współpracy z właścicielami i operatorami, Berg wykorzystuje skanowanie 3D i narzędzia do modelowania, aby opracować opcje modernizacji, które oferują korzyści oparte na kosztach, biorąc pod uwagę prace związane z suchym dokowaniem. Jej rozwiązania minimalizują straty mechaniczne i hydrodynamiczne, łącząc najlepszy sprzęt do konkretnych zastosowań w celu zwiększenia efektywności energetycznej bez uszczerbku dla niezawodności statku.

- Dane ze wstępnych testów wykazały, że system sterowania MPC 800 osiąga około 10% redukcję zużycia paliwa, a spodziewamy się, że w miarę wprowadzania systemu do eksploatacji będzie jeszcze więcej. Zmodernizujemy YM Neptune, YM Pluto i YM Uranus jeszcze w tym roku, kontynuując naszą udaną współpracę z Berg Propulsion nad tym ekscytującym projektem - powiedział Ersen Uçakhan, kierownik techniczny Chemfleet.

Wszystkie 10 statków będzie wyposażonych w kompletne główne układy napędowe Berg i technologię sterowania optymalizującą zużycie energii, a po testach na statkach Snow Crystal, Nordic Crystal i Baltic Crystal zostaną one wyposażone w system Dynamic Drive. To adaptacyjne oprogramowanie do optymalizacji ciągu i zużycia paliwa, oferowane wraz z systemem sterowania Berg Propulsion MPC 800. Oprogramowanie to automatycznie i dynamicznie identyfikuje najbardziej energooszczędne ustawienia skoku/prędkości obrotowej śmigła w celu wytworzenia ciągu pozwalającego na utrzymanie wymaganej prędkości. Ma także zapewniać przyjazny dla użytkownika interfejs, który upraszcza kluczową część operacji, umożliwiając załodze łatwiejsze ustawianie limitów w celu zapewnienia spójnej, paliwooszczędnej pracy statku we wszystkich trybach operacyjnych. Dane miały wykazać, że funkcjonalność Dynamic Drive pomoże osiągnąć średnio 10% oszczędności w zużyciu paliwa, podczas gdy w niektórych warunkach operacyjnych może wzrosnąć do 20%.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.