Firma Berg Propulsion wygrała kontrakt obejmujący hybrydowe rozwiązanie napędowe, które zapewni, że trzy wspomagane wiatrem statki typu ro-ro Louis Dreyfus Armateurs (LDA) zmaksymalizują wydajność niezależnie od trybu pracy. Po dostarczeniu przez chińską stocznię Wuchang Shipbuilding od 2026 roku innowacyjne statki będą przewozić podzespoły samolotów odrzutowych Airbus A320 Family z francuskiego Saint-Nazaire do końcowej linii montażowej w amerykańskiej stoczni w Mobile, w stanie Alabama.
Energia wiatrowa czerpana z sześciu systemów ożaglowania Flettner na pokładzie każdego statku w znacznym stopniu ma przyczynić się do zmniejszenia emisji. Planowane jest również wdrożenie oprogramowania do optymalizacji tras pogodowych w celu maksymalizacji czasu wspomagania napędu wiatrem. W trybie konwencjonalnym statki będą napędzane dwupaliwowymi silnikami na ekologiczny metanol, dzięki czemu także wtedy będą one zeroemisyjne. Optymalizacja wydajności napędu przez cały czas będzie polegać na zintegrowanym zarządzaniu energią i systemach napędowych firmy Berg. LDA określiła obszerny, niezależny od silnika pakiet napędowy dostawcy dla nowo budowanych statków. Oprócz kompletnego układu napędowego, współpracującego z głównymi silnikami każdego statku, Berg dostarcza także najnowocześniejsze śruby napędowe o regulowanym skoku, z możliwością regulacji nachylenia.
- W LDA naszą ambicją jest poprowadzenie przemysłu morskiego przez jego transformację energetyczną. Musimy mieć pewność, że rozwiązania wspierające naszą wizję są najmądrzejsze z dostępnych i że możemy polegać na naszych partnerach technologicznych przez cały okres eksploatacji statku. Zintegrowany system napędowy BERG pozwala nam zminimalizować zużycie paliwa i emisje - podkreślił Arthur Barret, dyrektor działu inżynierii, projektów i innowacji w LDA.
- System współpracuje z alternatywnymi źródłami energii, w tym z wiatrem. Kluczową kwestią przy integracji żagli jest ich płynna współpraca z układem sterowania napędem, dzięki czemu możliwe jest dostosowanie siły ciągu w każdych warunkach pogodowych i morskich. W rozwiązaniu Berg układ Dynamic Drive jest zintegrowany z systemem sterowania MPC800, który zapewnia tę możliwość bez złożoności operacyjnej dodatkowego sprzętu - zaznaczyła Amrita Singh, Account Manager w Berg Propulsion.
- Pakiet napędowy obejmuje szereg "trybów", których wybór optymalizuje wydajność w zależności od różnych wymagań operacyjnych statku. Oprócz trybów mechanicznych z WOM lub elektrycznych, śruby napędowe działają również w trybie doładowania, aby osiągnąć pełną prędkość, gdy jest to wymagane. Gdy żagle wirnika są w użyciu, jedno lub oba śmigła mogą być opierzone, aby zoptymalizować operacje wspomagane wiatrem.Załoga stale optymalizuje wydajność, korzystając z elastyczności dostępnej dla jednostki sterującej napędem, zamiast być ograniczonym przez z góry określone zależności między obciążeniem silnika a zużyciem oleju napędowego - wyjaśnił Mattias Dombrowe, Business Manager ds. integracji systemów elektrycznych w Berg Propulsion.
- Współpraca z Wuchang Shipbuilding była absolutną przyjemnością, pozwalając nam zaprezentować kompetencje, zdolności i możliwości, jakimi dysponuje BERG, aby zmaksymalizować wydajność tych innowacyjnych statków - zaznaczył Wei Jun Zhang, Account Manager Berg Shanghai.
- Dekarbonizacja jest kluczowym czynnikiem napędzającym naszą działalność, a maksymalizacja wydajności jest głównym wymogiem zmniejszenia intensywności emisji dwutlenku węgla, niezależnie od tego, czy mówimy o obecnych paliwach, czy o nowej generacji alternatyw o wyższych kosztach. Współpraca z zespołem Berg Propulsion przez wiele lat okazała się dla nas zwycięską formułą - skomentował Henrik Källsson, zastępca dyrektora zarządzającego Erik Thun AB.
Statki zostały zaprojektowane przez Deltamarin w celu zmniejszenia o połowę spalania paliwa i emisji CO2 podczas operacji transatlantyckich do 2030 roku w porównaniu z poziomem bazowym z 2023 roku. Hybrydowe rozwiązanie od Berg ma pozwolić silnikom głównym i elektrycznym napędzać napęd niezależnie lub jednocześnie, dzięki czemu najbardziej wydajna opcja zasilania jest wykorzystywana w miarę zmieniających się potrzeb operacyjnych statku.
Po aktualizacji do wersji Dynamic Drive, system MPC800M firmy Berg Propulsion jest w stanie ustawić górne limity prędkości statku lub zużycia paliwa poprzez optymalizację skoku i obrotów śruby napędowej o skoku kontrolnym. Jeśli limit prędkości zostanie przekroczony, system Dynamic Drive automatycznie zmniejsza ciąg, aż do osiągnięcia limitu. Jeśli priorytetem jest paliwo, algorytm wybiera obroty/skok, aby zoptymalizować wydajność silnika.
Oprogramowanie Dynamic Drive jest jedną z kilku zatwierdzonych opcji opracowanych przez Berg Propulsion, aby pomóc statkom sprostać wyzwaniom związanym z wydajnością. We współpracy z właścicielami i operatorami, Berg wykorzystuje skanowanie 3D i narzędzia do modelowania, aby opracować opcje modernizacji, które oferują korzyści oparte na kosztach, biorąc pod uwagę prace związane z suchym dokowaniem. Jej rozwiązania minimalizują straty mechaniczne i hydrodynamiczne, łącząc najlepszy sprzęt do konkretnych zastosowań w celu zwiększenia efektywności energetycznej bez uszczerbku dla niezawodności statku.
- Dane ze wstępnych testów wykazały, że system sterowania MPC 800 osiąga około 10% redukcję zużycia paliwa, a spodziewamy się, że w miarę wprowadzania systemu do eksploatacji będzie jeszcze więcej. Zmodernizujemy YM Neptune, YM Pluto i YM Uranus jeszcze w tym roku, kontynuując naszą udaną współpracę z Berg Propulsion nad tym ekscytującym projektem - powiedział Ersen Uçakhan, kierownik techniczny Chemfleet.
Wszystkie 10 statków będzie wyposażonych w kompletne główne układy napędowe Berg i technologię sterowania optymalizującą zużycie energii, a po testach na statkach Snow Crystal, Nordic Crystal i Baltic Crystal zostaną one wyposażone w system Dynamic Drive. To adaptacyjne oprogramowanie do optymalizacji ciągu i zużycia paliwa,
oferowane wraz z systemem sterowania Berg Propulsion MPC 800.
Oprogramowanie to automatycznie i dynamicznie identyfikuje najbardziej
energooszczędne ustawienia skoku/prędkości obrotowej śmigła w celu
wytworzenia ciągu pozwalającego na utrzymanie wymaganej prędkości. Ma także zapewniać przyjazny dla użytkownika interfejs,
który upraszcza kluczową część operacji, umożliwiając załodze
łatwiejsze ustawianie limitów w celu zapewnienia spójnej,
paliwooszczędnej pracy statku we wszystkich trybach operacyjnych. Dane miały wykazać, że funkcjonalność Dynamic Drive pomoże osiągnąć średnio 10% oszczędności w zużyciu paliwa, podczas gdy w niektórych warunkach operacyjnych może wzrosnąć do 20%.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy