Rada Europejska przyjęła rozporządzenie w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Inwestycja ta ma znacznie zwiększyć możliwości UE w zakresie budowy zrównoważonej i odpornej sieci transportowej, łączącej jako kręgosłupa rynku wewnętrznego. Obejmuje to silne zachęty do promowania bardziej zrównoważonych rodzajów transportu, postępu cyfryzacji i poprawy multimodalności, a także łączenia różnych rodzajów transportu w ramach jednej podróży w europejskim systemie transportowym. Rozporządzenie odnosi się również do wyzwań związanych ze zmianą klimatu i mobilnością wojskową w sieci TEN-T.
Dokument, który podlegał kilkukrotnie zmianom, wyznacza ambitne cele dla europejskiej infrastruktury transportowej. Wiąże się to ze stworzeniem pasażerskich linii kolejowych, które do 2040 roku mają obsługiwać w ramach rozszerzonej sieci bazowej pociągi poruszające się z prędkością 160 km/h lub większą. Obok ma zostać wprowadzony europejski system zarządzania ruchem kolejowym, ujednolicając tym samym sieć w państwach wspólnoty.
Duże zmiany czekają także terminale przeładunkowe, najprawdopodobniej zarówno morskie, jak i lądowe. Ich liczba oraz przepustowość ma zostać zwiększona, aby sprostać obecnym i przewidywanym wymaganiom ruchu. Obejmuje to obsługę 740 mln pociągów, promowanie przejścia na zrównoważone środki transportu oraz pobudzenie europejskiego sektora transportu kombinowanego, tj. wykorzystujący więcej niż jedną formę przewozu. Wraz z tym sektor morski ma zostać zintegrowany z innymi rodzajami transportu w sposób wydajny i zrównoważony. Organy Unii Europejskiej stale podkreślają dążenie do dekarbonizacji transportu w każdej domenie. Szlaki żeglugi bliskiego zasięgu zostaną zmodernizowane, powstaną nowe trasy, a porty morskie i ich połączenia z lądem będą dalej rozwijane.
ℹ️Rada #UE przyjęła nowe rozporządzenie ws. sieci #TEN_T 🇪🇺 - bardziej zrównoważona i odporna infrastruktura.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) June 17, 2024
📝Rozporządzenie obejmuje:
☑️nowy korytarz transportowy Morze Bałtyckie – Czarne – Egejskie,
☑️nowe połączenia drogowe i kolejowe,
☑️kolej dużych prędkości,
☑️#SUMP dla… pic.twitter.com/ZGDuXUha2F
Dzięki europejskim korytarzom transportowym mają zyskać połączenia z
sąsiadującymi z UE tzw. krajami trzecimi, w tym Ukrainą, Mołdawią i
państwami bałkańskimi. Dzięki temu ma zyskać także handel jak i ruch
pasażerski tych państw z wspólnotą.
Wedle planów organów Unii Europejskiej rozwój sieci TEN-T ma okazać się korzystny także dla polskich portów morskich. Ma to sprawić, że wzrośnie ich znaczenie jako punktów przeładunkowych, jednocześnie usprawniając transport pojawiających się tam ładunków. Wiąże się to również z rozbudową infrastruktury krytycznej, związanej z dostawami surowców energetycznych. Oprócz tego rozporządzenie w sprawie TEN-T powinno skierować sektor transportu na ścieżkę ograniczenia emisji o 90%, jednocześnie zapewniając jego stabilność funkcjonowania oraz dalszy, zrównoważony rozwój.
Fot. Depositphotos
Ministerstwo Infrastruktury rozbuduje system RIS na kolejnych odcinkach Odry
Greencarrier umożliwia klientom przejście na paliwa odnawialne
A. Dziambor odchodzi z Portu Gdańsk
Kolej wspiera porty. Połączenie kolejowe Rasht-Morze Kaspijskie umożliwia transport towarów z Rosji do Iraku i Indii
Tunel w Świnoujściu ma już rok. "Jedna z najważniejszych inwestycji po 1989 roku"
Kolejne skutki burzy w Gdańsku. Powalone kontenery morskie w Baltic Hub