Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, Bałtycki Indeks Towarowy (BDI), wzrósł w poniedziałek po raz czwarty z rzędu, napędzany zwiększonym popytem na statki Capesize.
Indeks główny wzrósł o 11 punktów, czyli 0,3%, do 3210 pkt. Indeks Capesize wzrósł o prawie 1%, czyli 35 punktów, do najwyższej wartości w tym miesiącu. Średnie dzienne zarobki największych masowców Capesize wzrosły o 286 do 32,755 dolarów.
Indeks Panamax spadł o 15 punktów, czyli 0,4%, do 3513, najniższego poziomu od 23 czerwca. Średnie dzienne zarobki Panamaxów, które zwykle przewożą ładunki węgla lub zboża w ilości około 60 000 ton do 70 000 ton, spadły o 137 do 31 619 dolarów.
Indeks Supramax wzrósł o 12 punktów do 2883 pkt.
Węgiel najdroższy od 10 lat
Ekstremalne warunki pogodowe w niektórych częściach świata gwałtownie zwiększają zapotrzebowanie na energię elektryczną, a najszybszym sposobem na reakcję jest spalanie większej ilości niskogatunkowego węgla energetycznego.
Kontrakty terminowe na węgiel przekroczyły prawie 150 dolarów za tonę w zeszłym tygodniu i pozostają blisko tego poziomu dzisiaj. 150 dolarów to najwyższa cena za kontrakty terminowe na węgiel w ciągu ostatnich dziesięciu lat, gdy fala upałów przetoczyła się przez prowincje Zhejiang, Jiangsu i Guangdong w Chinach. Fala upałów spowodowała, że zużycie energii elektrycznej wzrosło do „bezprecedensowego” poziomu w regionach przemysłowych, mimo że lokalna podaż była ograniczona. Kontrakty terminowe na węgiel mogą jednak osłabnąć, ponieważ ekstremalne ciepło, które zwiększyło jego wzrost w ciągu ostatniego półtora miesiąca, prawdopodobnie ostygnie.
Na rynku towarów rolnych panuje również duża niepewność z powodu ekstremalnych zjawisk pogodowych w tym miesiącu. Nowy Jet Stream uderza w letnie uprawy na całym świecie, niosąc ze sobą groźbę dalszej inflacji żywności w czasie, gdy koszty już oscylują blisko najwyższych od dziesięciu lat, a głód rośnie. Zazwyczaj osłabienie podaży powoduje spadek stawek masowych, ale sama liczba zdarzeń pogodowych w tym miesiącu i zatłoczenie portów może wymagać większej liczby statków do zmiany pozycji dużej liczby produktów spożywczych w tym roku.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”