We współpracy z fińską stocznią Meyer Turku Baltic Operator Sp. z o. o. zrealizuje budowę dwóch jednostek patrolowych dla fińskiej Straży Granicznej (Rajavartiolaitos). Polski wykonawca będzie odpowiadał za stworzenie i częściowe doposażenie kadłubów.
W czerwcu 2022 roku stocznia Meyer Turku i zamawiający potwierdzili umowę, która obejmuje dostawę dwóch nowych, wielozadaniowych okrętów patrolowych typu Turva. Mają one zastąpić starsze patrolowce, które są obecnie w służbie. Fiński wykonawca, należący do niemieckiej grupy kapitałowej Meyer Werft, jest głównym podmiotem odpowiadającym za przebieg budowy na wszystkich jej etapach. Obok Baltic Operator, w przedsięwzięcie jest zaangażowana także fińska firma Uusikaupunki Workboat, która będzie odpowiadać za stworzenie nadbudówek. Wedle założonych planów pierwszy patrolowiec zostanie ukończony w 2025 roku, natomiast drugi w 2026 roku.
Polski wykonawca już wcześniej współpracował z fińskim przedsiębiorstwem, współpracując m.in. przy budowie statków wycieczkowych.
- Jest nam niezmiernie miło ogłosić naszych głównych partnerów w fazie budowy patrolowców. Zarówno Baltic Operator, jak i Uusikaupunki Workboat są uznanymi profesjonalistami w tej dziedzinie i wspaniale jest móc z nimi współpracować przy tych wymagających projektach - powiedział wiceprezes Meyer Turku Tapani Pulli.
Wielozadaniowe okręty patrolowe będą miały 98 m długości, 17,6 m szerokości, przy zanurzeniu wynoszącym 5,1 metra. Zostaną wyposażone w silniki o mocy 12 MW. Jednostki typu Turva będą kontynuatorami serii rozpoczętej przez prototypowy OPV Turva, która jest prawdopodobnie pierwszą na świecie jednostką do obrony wybrzeża z napędem LNG. Ma wyporność wynoszącą ok. 4000 ton i 30 członków załogi. Osiąga prędkość 18 węzłów. Nowe patrolowce będą najpewniej zbliżone pod względem wyposażenia i rozmiarów do swojego poprzednika. Są planowane jako uniwersalne jednostki, które poza zadaniami typowymi dla straży przybrzeżnej (ochrona granic morskich, zwalczanie przemytu i kontrola jednostek nawodnych), będą przystosowane do pełnienia zadań ratowniczych (w tym działań SAR), a także likwidowania skutków rozlewów olejowych w ramach ochrony środowiska wodnego i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy