DCT Gdańsk, operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego - tzw. T3. Prace budowlane mają się rozpocząć na początku września - po zakończeniu sezonu wakacyjnego. Wartość umowy dotyczącej projektu Baltic Hub 3 opiewa na 245 mln euro netto. Udział Budimeksu wynosi 75 proc.
Umowę podpisało konsorcjum Budimex i Dredging International NV. Udział konsorcjantów w konsorcjum: Lider 75 proc., partner 25 proc. Prace rozpoczną się we wrześniu, po zakończeniu sezonu wakacyjnego. Zaliczka wynosi 55 mln euro.
Budimex S.A. jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i dziesiątkami zrealizowanych i oddanych projektów przemysłowych. Jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych dla środowiska.
Dredging International NV jest światowym liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br. a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża.
W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo zostanie zakupionych 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym. Po zakończeniu budowy T3, DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji statków kontenerowych przypływających na Morze Bałtyckie, zmniejszającym odległości żeglugowe dla statków feederowych i zapewniającym polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na całym świecie w ramach efektywnych serwisów.
Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.
– W trakcie budowy podejmiemy wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji. Po jej zakończeniu terminal stanie się najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który wykorzystamy w przyszłej działalności – powiedział Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.
Baltic Hub 3. Co się zmieni w ramach inwestycji w Porcie Gdańsk?
Rozbudowa terminala kontenerowego DCT Gdańsk o kolejny etap T3 (tzw. Baltic Hub 3), sprawi, że DCT Gdańsk w pierwszej fazie zwiększy zdolności przeładunkowe o 1,7 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU (20-stopowych kontenerów) rocznie.
– Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub – dodaje Charles Baker.
CZYTAJ więcej: Baltic Hub 3 w DCT Gdańsk. Umowa z Budimeksem na rozbudowę terminala podpisana
Zgodnie z umową roboty wystartują 28 dni po wydaniu polecenia rozpoczęcia przez zamawiającego, chyba że strony uzgodnią inaczej.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”